Strijkijzers op het water Stoomkanonneerboten van de Koninklijke Marine op en om de Schelde Cor Heijkoop Bij het woord strijkijzer denken de meeste mensen aan een huishoudelijk apparaat. Bij een ander roept het gevoelens op van nostalgie voor een bepaald type auto van Franse origine uit de jaren zestig. Slechts een enkeling denkt nog aan een oorlogsschip van onze marine uit lang vervlogen tijd. We duiden dan een type kanonneerboot dat vooral bekend is geworden onder de bijnaam strijkijzer en beeldbepalend was in de periode 1890-1940. De kanonneerboten waren vaak op oefening in de Zeeuwse wateren en later fungeerde 't striekiezer als wacht- of kostschip bij de Vlissingse marine en lag als immobiel vaartuig aan de Houtkade in het centrum van de stad. De Vestingwet van 1874 De in 1874 aangenomen Vestingwet voor zag voor de zeemacht bij de verdediging van Nederland uitsluitend een taak, aan vullend op de verdedigingswerken op land. Dat betekende in de praktijk dat de zeega ten en riviermondingen verdedigd werden door forten aan de wal, die vervolgens wer den aangevuld door drijvende gepantserde schepen met kanonnen. Voor dit concept werd het volgende varende materieel nodig geacht: een viertal kustverdedigingsvaartuigen, dertien monitors en negenentwintig stoom kanonneerboten. Al deze schepen zagen het levenslicht en kwamen onder de vol gende namen in de vaart: De vier kustverdedigingsvaartuigen ook wel ramtoren schepen genoemd waren de Buffel, Schorpioen, Guinea en de Stier. Hun taak lag in de noordelijke wateren en Noordzee. Voor de Zeeuwse en Zuid-Hollandse zee gaten en de Zuiderzee waren bestemd: de rammonitors der eerste klasse: Draak en Matador, de rammonitors der 2e klasse: Adder, Haai, Hyena, Luipaard, Panter, en Wesp en de monitors der 2e klasse: Bloedhond, Cerberus, Heiligerlee, Krokodil en Tijger. De kanonneerboten der 2e klasse: Bever, Brak, Das, Dog, Ever, Fret, Geep, Gier, Havik, Hydra, Los, Raaf, Sperwer en Vos. Kanonneerboten der le klasse: Balder, Bulgia, Braga, Dufa, Fryer, Hadda, Hefring, Heimdall, Njord, Thor, Tyr, Gdur, Vali, Vidar, en Glfr. Ter afronding van de verdediging aan de oostgrens waren er nog vijf riviervaartui gen beschikbaar namelijk: de Eischaal, Meerval, Mosa, Rens en Vaals. Zij moesten stroomopwaarts dienst doen bij onze rivie ren ter hoogte van Arnhem en Nijmegen. Rond de eeuwwisseling waren deze sche pen voor de kustverdediging echter al ver ouderd, de ontwikkeling van de torpedo's en mijnen had, wat de maritieme verdedi- UUchijcfcpJu! h ,t Vi'Winjeft' De Bulgia als immobiel wacht- of kostschip in Vlissingen. Let op de vorm van het schip, net een strijkijzer. (Fotocollectie Gemeentearchief Vlissingen). 12 Den Spiegel

Tijdschriftenbank Zeeland

Den Spiegel | 2012 | | pagina 14