ïcnnenbrug. Foto «n (.iontdruK <3»fcr van 8tra«t«n, Middelburg. Vlissinjen 26SS De Bulgia met op de voorgrond de Tonnenbrug: De Bulgia was de voedselbank anno 1907. (Fotocollectie Gemeentearchief Vlissingen). ging betreft, geleid tot een geringe waar dering van het kanon, terwijl er veel meer waarde werd gehecht aan de eerder ge noemde nieuwere wapens. De ontwikkeling, bouw en bewapening van de stoomkanonneerboten De rivier stoomkanonneerboten le en 2e klasse zijn alle van het zelfde type en ge baseerd op de Britse kanonneerboot van het Type Staunch. Het lag dan ook voor de hand dat de eerste twee schepen in Engeland werden gebouwd. De rompen waren gelijkvormig, maar naar afmetingen zijn er kleine verschillen, omdat die bepalend waren voor het dragen van een enkel stuk geschut van 23 cm met de bijbehorende ammunitie, de bediening en voortstuwing. Het eerste in Engeland ge bouwde schip de Ever had een inrichting om het geschut omlaag te brengen, dat op een door schroeven bewogen platform stond. Bij proeven bleek echter dat het ver plaatsen van het kanon gevolgen had voor de zeewaardigheid en dus bij schommeling geen doel trof. Na nog een proef op het tweede schip met een ander laadtoestel, besloot de Marine over te gaan tot vervan ging door een vaste slede op het dek. De latere vaartuigen kregen een draaislede, die op een middenpivot kon bewegen. Het meest opvallende was dat bij dit type schip het 28 cm kanon in feite vast stond en dat het schip moest mee bewegen naar een doel. Verder hadden de schepen een twee tal kanons van 3,7 cm en een revolverka non van 3,7 cm. Bij latere aanpassingen hadden sommige schepen van de klasse een getrokken kanon van 21 cm, hoewel de meeste vaartuigen werden afgeleverd met een stuk geschut van 28 cm. Hun eigenaardige romp, vrij breed met een laag vrijboord, gaf de schepen al snel de bijnaam Strijkijzers. De lengte van de vaar tuigen was voor het type Ever of 2e klasse 24,76 meter en type Wodan of le klasse. 26,64 meter. De breedte was achtereenvol gens 7,62 of 8,20 meter. Elke boot had twee compound machines met twee verticale cilinders. De bunkerca paciteit was 30 ton kolen. De bemanning bestond aanvankelijk uit 23 koppen, waar van 1 officier. Nadat zoals we zagen de eerste twee sche pen in Engeland waren gebouwd, werden April 2012 13

Tijdschriftenbank Zeeland

Den Spiegel | 2012 | | pagina 15