ïcnnenbrug.
Foto «n (.iontdruK <3»fcr van 8tra«t«n, Middelburg.
Vlissinjen
26SS
De Bulgia met op de voorgrond de Tonnenbrug: De Bulgia was de voedselbank anno 1907.
(Fotocollectie Gemeentearchief Vlissingen).
ging betreft, geleid tot een geringe waar
dering van het kanon, terwijl er veel meer
waarde werd gehecht aan de eerder ge
noemde nieuwere wapens.
De ontwikkeling, bouw en bewapening
van de stoomkanonneerboten
De rivier stoomkanonneerboten le en 2e
klasse zijn alle van het zelfde type en ge
baseerd op de Britse kanonneerboot van
het Type Staunch. Het lag dan ook voor
de hand dat de eerste twee schepen in
Engeland werden gebouwd.
De rompen waren gelijkvormig, maar naar
afmetingen zijn er kleine verschillen, omdat
die bepalend waren voor het dragen van
een enkel stuk geschut van 23 cm met de
bijbehorende ammunitie, de bediening en
voortstuwing. Het eerste in Engeland ge
bouwde schip de Ever had een inrichting
om het geschut omlaag te brengen, dat
op een door schroeven bewogen platform
stond. Bij proeven bleek echter dat het ver
plaatsen van het kanon gevolgen had voor
de zeewaardigheid en dus bij schommeling
geen doel trof. Na nog een proef op het
tweede schip met een ander laadtoestel,
besloot de Marine over te gaan tot vervan
ging door een vaste slede op het dek.
De latere vaartuigen kregen een draaislede,
die op een middenpivot kon bewegen. Het
meest opvallende was dat bij dit type schip
het 28 cm kanon in feite vast stond en dat
het schip moest mee bewegen naar een
doel. Verder hadden de schepen een twee
tal kanons van 3,7 cm en een revolverka
non van 3,7 cm. Bij latere aanpassingen
hadden sommige schepen van de klasse
een getrokken kanon van 21 cm, hoewel
de meeste vaartuigen werden afgeleverd
met een stuk geschut van 28 cm.
Hun eigenaardige romp, vrij breed met een
laag vrijboord, gaf de schepen al snel de
bijnaam Strijkijzers. De lengte van de vaar
tuigen was voor het type Ever of 2e klasse
24,76 meter en type Wodan of le klasse.
26,64 meter. De breedte was achtereenvol
gens 7,62 of 8,20 meter.
Elke boot had twee compound machines
met twee verticale cilinders. De bunkerca
paciteit was 30 ton kolen. De bemanning
bestond aanvankelijk uit 23 koppen, waar
van 1 officier.
Nadat zoals we zagen de eerste twee sche
pen in Engeland waren gebouwd, werden
April 2012
13