ging er vaak op zondag of hemelvaartsdag
naar toe en kreeg dan een kogelflesje limo
nade en een dubbeltje voor de speeltuin. Zij
stuurde nog enkele foto's uit die tijd.
Het café was er niet alleen voor individu
ele bezoekers, ook groepen maakten er
gebruik van bijvoorbeeld schoolklassen
tijdens het jaarlijkse schoolreisje. In juli
1925 wandelden de jongste leerlingen van
de Chr. School aan de Palingstraat onder
geleide van hun juffen naar de speeltuin
aan de Boschweg. Moegespeeld keerden zij
aan het einde van de dag naar huis terug.
Simpeler kan het niet en ongetwijfeld was
iedereen tevreden. Een jaar later gingen
een aantal leerlingen van de Chr. School
aan de Wagenaarstraat dezelfde kant uit.
Ook de voetballers van RCS uit Souburg
kwamen bij Clowting. Die voetbalden in
de beginjaren van de club op het vliegveld.
Er werden dan verplaatsbare doelen ge
plaatst, na afloop van de wedstrijd wasten
de spelers zich in de schuur van Clowting
en kleedden zich daar ook om.
Het vliegveld
Met zijn café zo vlak bij het vliegveld zat
Clowting goed. Voor wandelaars was al
tijd wel iets te zien. Al in 1911 werd een
vliegweek georganiseerd en ook later wa
ren er allerlei evenementen. Er waren vlieg-
demonstraties waarbij loopings en andere
luchtacrobatiek werden vertoond of men
kon een rondvlucht maken. Ook burge
meester Van Woelderen waagde zich aan
dergelijke rondvluchten. Lyrische beschrij
vingen van zulke vluchten vulden in die
dagen de kolommen van de Vlissingsche
Courant. Ook kon een trip naar Amsterdam
of Rotterdam worden gemaakt. In 1932
opende de KLM een geregelde dienst
Rotterdam Waalhaven - Haamstede - Vlis-
singen, een jaar later doorgetrokken naar
Knokke.
Verder waren er zo nu en dan luchtmanoeu-
vres, er werd dan boven zee geschoten op
een achter een vliegtuig gesleepte zak.
In 1936 behaalde vliegtuigconstructeur Slot
van de Schelde met zijn Scheldemusch op
het vliegveld zijn vliegbrevet. Vanaf 1934
werd jaarlijkse de Scheldevlucht georga
niseerd, die steeds veel bekijks trok. Ook
de leden van de Walcherse Zweefvliegclub
oefenden regelmatig op het vliegveld.
Kortom, aan evenementen geen gebrek,
Clowting heeft er natuurlijk van geprofi
teerd.
Uitbreiding vliegveld
In de jaren dertig nam het luchtverkeer
overal in de wereld toe. Er werden grotere
vliegtuigen ontwikkeld, die langere start
en landingsbanen nodig hadden. De ac
commodatie van het vliegveld Vlissingen
voldeed niet meer en in 1937 werd beslo
ten tot uitbreiding. Om de NO-ZW start
baan te verlengen was in eerste instantie 9
ha grond in de ZW-hoek nodig, terwijl ook
gedacht werd aan uitbreiding aan de noord
kant voor de bouw van hangars. Het ge
volg van dit plan was dat de gemeente de
in haar bezit zijnde boerderij Baskensburg
moest verkopen. Ook een aantal particu
liere eigendommen, waaronder die van
Clowting, moesten het veld ruimen.
Op 29 september 1939 kwam de zaak in de
gemeenteraad aan de orde. B W stelden
voor Baskensburg, gemeente-eigendom,
aan het rijk te verkopen. Na enige discussie
ging de raad daarmee akkoord.
Het einde
Het vliegveld, dat Clowting veel klandizie
bezorgde, werd ook zijn ondergang. Zijn
bedrijf ontkwam niet aan de uitbreidings
plannen. In juli 1939 bood hij al tuinklap-
stoelen en elektrische buitenlampen te
koop aan, in oktober de bijna gloednieuwe
eikenhouten café-inventaris. Aan het einde
van het seizoen 1939 gooide hij definitief
de handdoek in de ring en sloot zijn zaak.
Het doek over café Boschweg was geval
len. Hoe de sluiting financieel met Clowting
is afgedaan, is niet bekend.
Midden december bedankte hij in een ad
vertentie: allen, die hem gedurende 16 jaar
hun vertrouwen hadden geschonken. Nog
een keer kwam het café in het nieuws.
Tijdens de paasdagen van 1940 had een
28
Den Spiegel