ging er vaak op zondag of hemelvaartsdag naar toe en kreeg dan een kogelflesje limo nade en een dubbeltje voor de speeltuin. Zij stuurde nog enkele foto's uit die tijd. Het café was er niet alleen voor individu ele bezoekers, ook groepen maakten er gebruik van bijvoorbeeld schoolklassen tijdens het jaarlijkse schoolreisje. In juli 1925 wandelden de jongste leerlingen van de Chr. School aan de Palingstraat onder geleide van hun juffen naar de speeltuin aan de Boschweg. Moegespeeld keerden zij aan het einde van de dag naar huis terug. Simpeler kan het niet en ongetwijfeld was iedereen tevreden. Een jaar later gingen een aantal leerlingen van de Chr. School aan de Wagenaarstraat dezelfde kant uit. Ook de voetballers van RCS uit Souburg kwamen bij Clowting. Die voetbalden in de beginjaren van de club op het vliegveld. Er werden dan verplaatsbare doelen ge plaatst, na afloop van de wedstrijd wasten de spelers zich in de schuur van Clowting en kleedden zich daar ook om. Het vliegveld Met zijn café zo vlak bij het vliegveld zat Clowting goed. Voor wandelaars was al tijd wel iets te zien. Al in 1911 werd een vliegweek georganiseerd en ook later wa ren er allerlei evenementen. Er waren vlieg- demonstraties waarbij loopings en andere luchtacrobatiek werden vertoond of men kon een rondvlucht maken. Ook burge meester Van Woelderen waagde zich aan dergelijke rondvluchten. Lyrische beschrij vingen van zulke vluchten vulden in die dagen de kolommen van de Vlissingsche Courant. Ook kon een trip naar Amsterdam of Rotterdam worden gemaakt. In 1932 opende de KLM een geregelde dienst Rotterdam Waalhaven - Haamstede - Vlis- singen, een jaar later doorgetrokken naar Knokke. Verder waren er zo nu en dan luchtmanoeu- vres, er werd dan boven zee geschoten op een achter een vliegtuig gesleepte zak. In 1936 behaalde vliegtuigconstructeur Slot van de Schelde met zijn Scheldemusch op het vliegveld zijn vliegbrevet. Vanaf 1934 werd jaarlijkse de Scheldevlucht georga niseerd, die steeds veel bekijks trok. Ook de leden van de Walcherse Zweefvliegclub oefenden regelmatig op het vliegveld. Kortom, aan evenementen geen gebrek, Clowting heeft er natuurlijk van geprofi teerd. Uitbreiding vliegveld In de jaren dertig nam het luchtverkeer overal in de wereld toe. Er werden grotere vliegtuigen ontwikkeld, die langere start en landingsbanen nodig hadden. De ac commodatie van het vliegveld Vlissingen voldeed niet meer en in 1937 werd beslo ten tot uitbreiding. Om de NO-ZW start baan te verlengen was in eerste instantie 9 ha grond in de ZW-hoek nodig, terwijl ook gedacht werd aan uitbreiding aan de noord kant voor de bouw van hangars. Het ge volg van dit plan was dat de gemeente de in haar bezit zijnde boerderij Baskensburg moest verkopen. Ook een aantal particu liere eigendommen, waaronder die van Clowting, moesten het veld ruimen. Op 29 september 1939 kwam de zaak in de gemeenteraad aan de orde. B W stelden voor Baskensburg, gemeente-eigendom, aan het rijk te verkopen. Na enige discussie ging de raad daarmee akkoord. Het einde Het vliegveld, dat Clowting veel klandizie bezorgde, werd ook zijn ondergang. Zijn bedrijf ontkwam niet aan de uitbreidings plannen. In juli 1939 bood hij al tuinklap- stoelen en elektrische buitenlampen te koop aan, in oktober de bijna gloednieuwe eikenhouten café-inventaris. Aan het einde van het seizoen 1939 gooide hij definitief de handdoek in de ring en sloot zijn zaak. Het doek over café Boschweg was geval len. Hoe de sluiting financieel met Clowting is afgedaan, is niet bekend. Midden december bedankte hij in een ad vertentie: allen, die hem gedurende 16 jaar hun vertrouwen hadden geschonken. Nog een keer kwam het café in het nieuws. Tijdens de paasdagen van 1940 had een 28 Den Spiegel

Tijdschriftenbank Zeeland

Den Spiegel | 2012 | | pagina 30