wen lang in de schaduw had gestaan van Vlaanderen. De stad werd in de veertiende eeuw door de natuurlijke verbreding en verdieping van de Schelde steeds beter bereikbaar voor zeeschepen en dat zorgde ervoor dat er flink kon worden geconcur reerd met Brugge en Gent die last hadden van het steeds verder dichtslibben van de waterwegen die naar hun havens leidden. Brugge kon dit tijdelijk oplossen door een kanaal te graven naar de stad Sluis, in die tijd Lamminsvliet geheten, die nog wel een open verbinding had met de zee. De groei van Antwerpen als havenstad en basis voor de internationale handel was echter niet meer te stuiten en het waren vooral de ste den op het eiland Walcheren die daarmee hun voordeel konden doen en die, zoals we al zagen, volop hadden geprofiteerd van de inspanningen van de Vlamingen om de Fransen weg te houden. De handel met de Vlaamse steden Brugge en Gent, de Brabantse stad Antwerpen en Engeland kon daarom in de eerste helft van de veer tiende eeuw flink groeien. Dankzij de zake lijke inzichten van de verschillende graven van Holland en Zeeland kon ook worden geïnvesteerd in de aanleg van de benodig de infrastructuur: havens, dijken en wegen. 'De portu in Vlissinghe' Vlissingen speelde in deze ontwikkelin gen een bijzondere rol. Als enige stad in Zeeland, Vlaanderen en Brabant lag Vlissingen direct aan de diepe zee, het geen ook in die tijd een flink voordeel op leverde. Bovendien was de ingang van de nieuwe haven naar het zuidoosten gericht waardoor de schepen, zonder veel pro blemen te ondervinden van de wester- en zuidwesterstormen, veilig binnen konden varen of op de rede konden wachten op betere weersomstandigheden. Wanneer Antwerpen door ijsgang onbereikbaar was, fungeerde Vlissingen als toevluchtsoord waar de meer bederfelijke goederen direct konden worden verhandeld. De stad plukte de vruchten van een uitgekiend bouwplan voor de haven zoals dat omstreeks het jaar 1300 tot stand kwam. Het was voor de Vlissingers en voor de graven Floris V en Willem lil die eigenaar waren van Oud en Nieuw-Vlissingen, al lang duidelijk dat de oude haven of wat daar voor doorging, niet geschikt was voor de moderne scheep vaart: de monding lag op het zuidwesten en de vloedstromen brachten voortdurend slib naar binnen waardoor verzanding altijd een Het Steen is het oudste gebouw van Antwerpen dat werd gebouwd tussen 1200 en 1225. Bron: fotocollectie Peter van Druenen, 2006. 6 Den Spiegel

Tijdschriftenbank Zeeland

Den Spiegel | 2012 | | pagina 8