De achterzijde van de Groente
en fruitveiling; met personeel
aan de Paul Krugerstraat.
(Fotocollectie Gemeentearchief
Vlissingen; Foto Dert)
kwam, vroeg een der leden zich af of het
logisch was met een tekort rekening te
houden. De wethouder antwoordde dat hij
op een hogere opbrengst hoopte.
Een railverbinding
We maken een sprong naar 1917. Begin
november werd in een vergadering van het
veilingbestuur opgemerkt dat de export van
groente was toegenomen. Merkwaardig,
want met de voedselvoorziening in Neder
land was het op dat moment niet al te best
gesteld. De Eerste Wereldoorlog was in alle
hevigheid aan de gang en import van le
vensmiddelen was moeilijk.
Export van groente komt dan ook wat
vreemd over. Hoe dan ook, in het bestuur
werd gesteld dat via een rechtstreekse ver
binding met het station van de Staatsspoor
wegen (SS), exportproducten zonder over
lading konden worden vervoerd.
Het bestuur dacht aan het maken van een
aansluiting op het spoor van de Koninklijke
Maatschappij De Schelde (KMS) bij de
kruising van de Aagje Dekenstraat met
de Scheldestraat. Daarover moest natuur
lijk met de KMS overlegd worden. Een der
leden, de heer Lindeijer, informeerde naar
de kosten. Die speelden een belangrijke
rol; wie leverde rails, wie legde ze aan, hoe
werd het transport naar het station gere
geld?
Contacten met de Staatsspoorwegen
De wens van het veilingbestuur vond een
willig oor bij B&W. Van Niftrik zocht con
tact met de Maatschappij tot Exploitatie
van Staatsspoorwegen (SS). Er werden
in de wachtkamer van het station meer
dere besprekingen gevoerd onder andere
met de sectie-ingenieur uit Breda en de
wegopzichter te Vlissingen. De techneu
ten in Breda maakten een tekening, die ter
goedkeuring aan de gemeente werd voor
gelegd. Een probleem vormden de boch
ten bij de Scheldestraat en de Verkuijl
Quakkelaarstraat, een grotere straal was
daar vanwege de ruimte niet mogelijk, niet
temin kon de bocht genomen worden. Het
bleek ook noodzakelijk om een elektriciteits-
mast op de hoek van de Aagje Dekenstraat
en de Scheldestraat te verplaatsen.
Om de zaak in de gemeenteraad te bren
gen, moesten B&W natuurlijk wel over een
kostenplaatje beschikken. De sectie-inge
nieur in Breda kreeg vanuit het hoofdkan
toor in CJtrecht opdracht, te bepalen welke
materialen er voor een spoor naar de vei
ling nodig waren.
Dat was een probleem, want er was materi-
aalschaarste en de prijzen waren hoog.
Niettemin bracht de SS een offerte uit: 500
meter spoorstaven met bijbehorende mate
rialen voor een bedrag van 18.000,--. De
materialen werden franco geleverd op het
Juli 2012
13