De achterzijde van de Groente en fruitveiling; met personeel aan de Paul Krugerstraat. (Fotocollectie Gemeentearchief Vlissingen; Foto Dert) kwam, vroeg een der leden zich af of het logisch was met een tekort rekening te houden. De wethouder antwoordde dat hij op een hogere opbrengst hoopte. Een railverbinding We maken een sprong naar 1917. Begin november werd in een vergadering van het veilingbestuur opgemerkt dat de export van groente was toegenomen. Merkwaardig, want met de voedselvoorziening in Neder land was het op dat moment niet al te best gesteld. De Eerste Wereldoorlog was in alle hevigheid aan de gang en import van le vensmiddelen was moeilijk. Export van groente komt dan ook wat vreemd over. Hoe dan ook, in het bestuur werd gesteld dat via een rechtstreekse ver binding met het station van de Staatsspoor wegen (SS), exportproducten zonder over lading konden worden vervoerd. Het bestuur dacht aan het maken van een aansluiting op het spoor van de Koninklijke Maatschappij De Schelde (KMS) bij de kruising van de Aagje Dekenstraat met de Scheldestraat. Daarover moest natuur lijk met de KMS overlegd worden. Een der leden, de heer Lindeijer, informeerde naar de kosten. Die speelden een belangrijke rol; wie leverde rails, wie legde ze aan, hoe werd het transport naar het station gere geld? Contacten met de Staatsspoorwegen De wens van het veilingbestuur vond een willig oor bij B&W. Van Niftrik zocht con tact met de Maatschappij tot Exploitatie van Staatsspoorwegen (SS). Er werden in de wachtkamer van het station meer dere besprekingen gevoerd onder andere met de sectie-ingenieur uit Breda en de wegopzichter te Vlissingen. De techneu ten in Breda maakten een tekening, die ter goedkeuring aan de gemeente werd voor gelegd. Een probleem vormden de boch ten bij de Scheldestraat en de Verkuijl Quakkelaarstraat, een grotere straal was daar vanwege de ruimte niet mogelijk, niet temin kon de bocht genomen worden. Het bleek ook noodzakelijk om een elektriciteits- mast op de hoek van de Aagje Dekenstraat en de Scheldestraat te verplaatsen. Om de zaak in de gemeenteraad te bren gen, moesten B&W natuurlijk wel over een kostenplaatje beschikken. De sectie-inge nieur in Breda kreeg vanuit het hoofdkan toor in CJtrecht opdracht, te bepalen welke materialen er voor een spoor naar de vei ling nodig waren. Dat was een probleem, want er was materi- aalschaarste en de prijzen waren hoog. Niettemin bracht de SS een offerte uit: 500 meter spoorstaven met bijbehorende mate rialen voor een bedrag van 18.000,--. De materialen werden franco geleverd op het Juli 2012 13

Tijdschriftenbank Zeeland

Den Spiegel | 2012 | | pagina 15