delen. Dat was althans de bedoeling ge weest. Maar naar alle waarschijnlijkheid is dat laatste niet gebeurd, omdat het tweede jaartal op de zerk onafgemaakt is gebleven. Dat was niet ongebruikelijk in die tijd, men bestelde bij overlijden van een familielid een grafzerk en de namen van de eigena ren, dood of levend, werden er alvast op gebeiteld. In dit geval zelfs met afbeelding. Zuster Betken leefde dus nog toen zuster Maiken werd begraven. Mogelijk lag de zerk oorspronkelijk in de Sint Jacobskerk. Toen in 1572 de Reformatie een feit was, moest iedereen die katholiek wenste te blijven, zo snel mogelijk verhuizen naar de Zuidelijke Nederlanden. Het katholicisme was een verboden godsdienst geworden. De zusters Betken en Maiken (Elisabeth en Maria) waren telgen uit het zeer welgestel de geslacht Van Ockerhoudt uit Brugge, en Betken die in 1572 blijkbaar nog leefde, zal wel teruggekeerd zijn naar haar geboorte plaats Brugge, waar ze veilig was. Vorig jaar werd tot mijn verrassing op het archief toch nog een zeer duidelijke foto gevonden van deze zerk. Ik kon nu het hele grafschrift goed ontcijferen, het was niet of nauwelijks gesleten, en hier volgt de juiste transcriptie: "Hier licht begraven zuster Maiken van Ockerhoudt costerinne die starf den XI ten in Juwyn XVc LXVIJ. Ende zuster Betken van Ockerhoudt die starf anno XVc..." (11-06-1567 en 15..). Ook hier heb ik voor de leesbaarheid de weglatingstekens vervangen door het hele woord. Zuster Maiken overleed dus niet op 11 ja nuari 1572, maar op 11 juni 1567. Juwyn is verbasterd oudfrans voor Juyn, juin juni. In welgestelde Vlaamse families werd Frans gesproken. Zuster Betken zal het grafschrift hebben opgesteld. Onder de naam van zuster Maiken is duidelijk een dikke streep gebeiteld, zij was immers de overledene. De prachtige afbeelding toont de beide zusters in vol ornaat, met de ro zenkransen aan hun gordel. Maiken staat links op de steen, als eerste overledene. Het bijzonder sierlijke gotische randschrift is kenmerkend voor het midden van de zes tiende eeuw. Kortom een meesterstukje uit de tijd van de Renaissance, waarvan geen tweede exemplaar hier te lande bekend is. Priesters werden vaak afgebeeld op graf zerken, nonnen over het algemeen niet. De zerk is zelfs opvallend gaaf gebleven, iets wat we niet vaak zien. De meeste zerken zijn gebroken of beschadigd; ze zijn heel breekbaar en moeten met de grootste voor zichtigheid worden behandeld. Helaas is het mij niet bekend waar deze unieke zerk, een belangrijk document voor Vlissingen, zich nu bevindt. Volgens de laatste berichten moeten er zich nog grafzerken in een depot van een van de kelders van het martiem muZEEum bevinden. Ik hoop dat deze bij na vergeten zerk nog teruggevonden wordt, zodat dit bijzonder mooie stuk alsnog ten toongesteld kan worden bij de nadere ste nen voorwerpen. Over de auteur: Sarina Hendrikse (1954) is gespeciali seerd in het transcriberen van grafschrif ten en publiceerde verschillende artikelen in De Wete en in Den Spiegel. Oktober 2012 19

Tijdschriftenbank Zeeland

Den Spiegel | 2012 | | pagina 21