Nederlandse lVlarine wel of niet geïnteresseerd in een eigen onderzeese torpedoboot in 1 899? Ron van Maanen Als op 21 December 1906 de onderzeeboot Hr.Ms. O 1 door de Koninklijke Marine in dienst wordt genomen, houdt dit tevens de introductie van het onderzeebootwapen in.1 Andere Europese landen en natuurlijk de Verenigde Staten waren ons voor voorgegaan. Betekent dit dat wij achterliepen? Niet echt als we kijken naar de vooraf gaande eeuwen. Cornelis Drebbel beproeft tussen 1620 en 1624 met succes de door hem uitgevonden onderzeeboot. In 1620 vaart deze in drie uur van de Tower of London naar Greenwich in de Theems on der water. De Fransman De Son toont in 1654 zijn ontwerp van een onderzeeese ram aan de Staten Generaal. Als zijn Malle Schip een succes was geweest dan was de Eerste Engelse Zeeoorlog (1652-1654) misschien meer in ons voordeel uitgevallen, ühlenbeck en Lipkens trachtten tevergeefs tussen 1836 and 1839 de Nederlandse overheid te bewegen een onderzeeboot te bouwen. Inmiddels was men ook elders in Europa en de Verenigde Staten geïnteres seerd in onderzeeboten. Het niet slagen van de initiatieven in ons land betekent niet dat het Nederlandse ministerie van marine niet in de gaten hield wat elders gebeurde. Zo is er correspondentie bewaard in het archief van dit ministerie over bijvoorbeeld de Spaanse Peral uit 1884 maar ook over wat er gebeurde in Zweden. De minister liet aan de uitvinder Thorsten Nordenfelt weten niet in te gaan op diens uitnodiging marineoffi cieren te sturen bij de presentatie, maar hij stelde wel op prijs op de hoogte te worden gehouden van de verdere ontwikkelingen. In 1898 benaderde de minister van marine Roëll zijn ambtsgenoot van buitenlandse zaken om eens te informeren waar een ze kere Holland in de Verenigde Staten mee bezig was. Roëll meende dat een dergelijke onderzeese torpedoboot ook bij de ver dediging van Nederland als wapen goede diensten zou kunnen bewijzen. Daar waar Engeland absoluut niet genegen was ande re landen te laten delen in de onderhanden zijnde experimenten, wilden Frankrijk en de Verenigde Staten vermoedelijk eerder infor matie delen. John Philip Holland Deze uitvinder (29 februari 1840-12 augus tus 1914) ontwierp onderzeeboten die door meerdere marines in gebruik werden geno men. De naar hem genoemde GSS Holland was de eerste officiële onderzeeboot van de GS marine. Enige ijdelheid moet hem niet vreemd zijn geweest door zijn uitvinding naar zichzelf te vernoemen. Ook de eerste officiële onderzeeboot van de Britse ma rine was vernoemd naar hem. Deze werd gebouwd in 1900-1901 en stond bekend als de HMS Holland 1 of als de HM sub marine Torpedo Boat No. 1. De firma die achter hem zijn dromen in praktijk bracht was de Electric Boat Company, opgericht in 1899 door Isaac Rice. Met dit bedrijf na men Nederlandse diplomaten contact op. Den Spiegel 1 Kiel gelegd op 1 juni 1904 en te water gelaten op 8 juli 1905. In 1920 uit dienst gesteld en uiteindelijk gesloopt. Zijta schreef dat zij op 21 september 1927 pu bliekelijk is verkocht. Haar toren is echter bewaard ge bleven en staat nu aan wal op de Rijkswerf Willemsoord (Den Helder). Zie ook de gedenkplaat op de foto. Op 11 april 1906 schreef Rice van de Electric Boat Company dat zijn bedrijf licenties voor de Holland had verstrekt aan Engeland, Frankrijk, Spanje, Portugual, Rusland, Duitsland, Italië en Japan. 24

Tijdschriftenbank Zeeland

Den Spiegel | 2012 | | pagina 26