van marine had hem opgedragen een on derzoek in te stellen naar beide onderzee boten. Het sterkste argument tegen de aanschaf van de Holland was het gevoerde aankoop beleid, toen de oorlog in 1898 tussen de Verenigde Staten en Spanje uitbrak. Uit vrees voor een Spaanse aanval op de on beschermde Amerikaanse kusten kocht de regering alles aan wat maar bleef drij ven behalve een Holland. Inmiddels was ook mondeling contact geweest met een Amerikaanse marineofficier die deel had uitgemaakt van de aankoopcommissie. Deze had de Holland boot meerdere keren beproefd. Op de vraag waarom hij een aan schaf had afgeraden antwoordde hij dat het een aardige uitvinding was, die niet voldeed aan de gestelde eisen. 'Het is een goed ding om den vijand vrees aan te jagen... Maar ik voor mij geloof niet dat de boot voorlopig veel om 't lijf heeft.' De Plunger werd door hem niet als een verbeterde versie van de Holland beschouwd. Op 14 juni schreef de ambassadeur dat hij consulgeneraal Planten had verzocht contact op te nemen met de Electric Boat Company met de boodschap dat de Nederlandse regering geïnteresseerd was in de uitvinding van de heer Holland. De vraag was dan ook alle mogelijke inlich tingen over diens uitvinding te verstrek ken. De firma zond als antwoord een ar tikel van lieutenantcommander Kimball getiteld Insurance of property against war risks en een pamflet met als onderwerp Onderzeeboten.2 Bovendien schreef men geen tekeningen beschikbaar te stellen en dat er verder weinig promotiemateriaal was. Op het moment dat er foto's beschik baar kwamen, was men gaarne bereid deze toe te zenden.3 Natuurlijk waren vertegen woordigers van de Nederlandse overheid welkom als ze op de werf wilden komen. Een afspraak hiertoe kon met het bedrijf Den Spiegel Juli 1906 in aanbouw in het droogdok (Fotocollectie Gemeentearchief Vlissingen) 2 Vermoedelijk is dit de Amerikaanse schout-bij-nacht William Wirt Kimball (9 januari 1848-26 januari 1930) die beschouwd kan worden als een vroege pionier in de ontwikkeling van onderzeeboten. 3 In het negatievenarchief van De Schelde bevindt zich toevalligerwijze een foto van de CJSS Adder. Deze on derzeeboot van de Plunger- of Adder-klassse was op 3 oktober 1900 op stapel gezet op de Crescent Ship yard, Elisabeth, New Jersey. Zij werd te water gelaten op 22 juli 1901 en in dienst gesteld bij de CIS ma rine op 12 januari 1903. De Plungerklasse volgde de Hollandklasse op. 26

Tijdschriftenbank Zeeland

Den Spiegel | 2012 | | pagina 28