Maatschappij De Schelde hield er een an dere mening op na. In hetzelfde jaar begon men in Vlissingen te denken aan het bou wen van onderzeeboten. Twee Nederlandse (oud) marineofficieren speelden hierbij een grote rol. Men trachtte tevergeefs Holland zelf naar Vlissingen te halen en in dienst te nemen. Wel kreeg men toestemming de Holland 7P in licentie te bouwen. Zonder een officiële toezegging van de Koninklijke Marine te hebben gekregen, werd begon nen met de bouw van de Luctor et Emergo. Overigens was er wel degelijk contact met de Koninklijke Marine. Op 16 december 1901 werd vanuit Vlissingen geschreven dat schout-bij-nacht A.P. Tadema een maand eerder was teruggekeerd vanuit New York.5 Arie Smit zou de volgende dag op het departement te 's-Gravenhage wel gaan overleggen met Tadema wat Holland voor een persoon was. Het eindresultaat van een en ander weten we nu. De boot is gebouwd, of is er iemand in de boot geno men? Over de auteur: Ron van Maanen (1958) archivist Gemeentearchief Vlissingen, Bronnen Gemeentearchief Vlissingen Archief Kon. Mij. De Schelde 1875-1970 inv.no. 802 - Nationaal Archief te 's-Gravenhage Archief Ministerie van Buitenlandse Zaken Gezant schap Verenigde Staten inv.no. 1146 - De Koninklijke Weg. Honderd jaar geschiedenis Koninklijke Maatschappij De Schelde te Vlissingen 1875-1975. Eindred, G.A. de Kok, Gedenkboek uitgegeven bij de viering van het 75-jarig bestaan van de opleiding tot zeeofficier te Willemsoord 1854-1929. Eindred. H.J. Bolding e.a. Luctor et Emergo [onderzeeboot Ol] 1904-1984. Samensteller I.A. Zijta, 1984. Digitaal beschikbaar via de link http://nl.scribd.com/doc/54313870/ Luctor-et-Emergo-onderzeeboot-O-1 -1904-1984 5 De Sumatra Post van 14 December 1901 publiceerde een opmerkelijk bericht over deze commissie bestaande uit Tadema, kapitein ter zee Wentholt en ingenieur le klasse jhr. Rappard. Zij was eind augustus afgereisd naar de Verenigde Staten om te onderzoeken of de Hollands een defensieve oorlogswaarde hadden. Op 19 oktober keerde zij terug en dus niet in november zo als geschreven werd vanuit Vlissingen. De rest van het bericht is te mooi om niet in zijn geheel te citeren. Het gerucht gaat dat bedoelde commissie niet veel pleizier van haar onderzoek heeft beleefd, daar zij niet, zooals haar door de Holland Submarineboat Syndicate werd voorgespiegeld, een onderzeese boot varende heeft kunnen waarnemen, laat staan zulk een boot een tor pedo heeft zien afvuren. Zij heeft zich moeten vergenoe gen met een type Holland op stapel te zien staan.' 28 Den Spiegel

Tijdschriftenbank Zeeland

Den Spiegel | 2012 | | pagina 30