Groep militairen (4e compagnie, 4e bataljon) in de omgeving van Vlissingen, ca. 1910.
(Fotocollectie Gemeentearchief Vlissingen)
dan begon de ellende. Zij kregen een hekel
aan de militaire dienst, wilden er onderuit
en pleegden allerlei overtredingen. Gevolg:
naar het Depot en ook daar tegenzin en on
verschilligheid.
Wesenhagen gaf aan hoe bepaalde ver
beteringen konden worden aangebracht.
Hij meende dat de echt ongeschikten
veel sneller ontslagen moesten worden.
Opsluiting in het Depot kostte de staat al
leen maar geld en leverde uiteindelijk geen
geschikte militair op. Ook pleitte hij voor
een voorwaardelijke aanneming van vrijwil
ligers en gespreide betaling van de premie.
Zo nodig moesten bepaalde klassianen
onder geneeskundige behandeling worden
gesteld. Het was Wesenhagen begin 1900
gelukt een klassiaan in een psychiatrische
inrichting te laten plaatsen.
Ook zou de commandant van het onder
deel bij het opleggen van straf moeten
waarschuwen voor plaatsing in het Depot,
desnoods kon de kwaadwillige naar een an
der onderdeel worden overgeplaatst.
In langdurige opsluiting zag Wesenhagen
niets. Jonge mensen die soms maanden
lang werden opgesloten en op een plank
moesten slapen, zoiets werkte afstompend.
Hij voelde meer voor strenge tucht, men
selijke benadering en zinvolle bezigheden.
Ten slotte het kader: dat moesten uitgele
zen militairen zijn, ontwikkeld, van rijpere
leeftijd en beschikken over sociale vaardig
heden. Om die te vinden zou ook de salari
ëring verbeterd moeten worden.
Kaderuitbreiding
Misschien heeft het artikel van Wesenhagen
bijgedragen aan de kaderuitbreiding in juni
1900 met een sergeant en korporaal van de
vestingartillerie en een sergeant van de ge
nie. Die gingen les geven in het exerceren
met geschut, pionieren en schansarbeid,
ook werd een batterij met enige kanonnen
opgesteld. Dit gebeurde om meer afwisse
ling te bieden, vooral klassianen die van de
artillerie afkomstig waren hadden moeite
met de eindeloze infanterie-exercities.
Blijkbaar was de legerleiding niet geheel
ongevoelig voor verbeteringen. Bovendien
liep het aantal klassianen terug, waardoor
meer persoonlijke aandacht aan hen kon
worden besteed.
April 2013
19