Groep militairen (4e compagnie, 4e bataljon) in de omgeving van Vlissingen, ca. 1910. (Fotocollectie Gemeentearchief Vlissingen) dan begon de ellende. Zij kregen een hekel aan de militaire dienst, wilden er onderuit en pleegden allerlei overtredingen. Gevolg: naar het Depot en ook daar tegenzin en on verschilligheid. Wesenhagen gaf aan hoe bepaalde ver beteringen konden worden aangebracht. Hij meende dat de echt ongeschikten veel sneller ontslagen moesten worden. Opsluiting in het Depot kostte de staat al leen maar geld en leverde uiteindelijk geen geschikte militair op. Ook pleitte hij voor een voorwaardelijke aanneming van vrijwil ligers en gespreide betaling van de premie. Zo nodig moesten bepaalde klassianen onder geneeskundige behandeling worden gesteld. Het was Wesenhagen begin 1900 gelukt een klassiaan in een psychiatrische inrichting te laten plaatsen. Ook zou de commandant van het onder deel bij het opleggen van straf moeten waarschuwen voor plaatsing in het Depot, desnoods kon de kwaadwillige naar een an der onderdeel worden overgeplaatst. In langdurige opsluiting zag Wesenhagen niets. Jonge mensen die soms maanden lang werden opgesloten en op een plank moesten slapen, zoiets werkte afstompend. Hij voelde meer voor strenge tucht, men selijke benadering en zinvolle bezigheden. Ten slotte het kader: dat moesten uitgele zen militairen zijn, ontwikkeld, van rijpere leeftijd en beschikken over sociale vaardig heden. Om die te vinden zou ook de salari ëring verbeterd moeten worden. Kaderuitbreiding Misschien heeft het artikel van Wesenhagen bijgedragen aan de kaderuitbreiding in juni 1900 met een sergeant en korporaal van de vestingartillerie en een sergeant van de ge nie. Die gingen les geven in het exerceren met geschut, pionieren en schansarbeid, ook werd een batterij met enige kanonnen opgesteld. Dit gebeurde om meer afwisse ling te bieden, vooral klassianen die van de artillerie afkomstig waren hadden moeite met de eindeloze infanterie-exercities. Blijkbaar was de legerleiding niet geheel ongevoelig voor verbeteringen. Bovendien liep het aantal klassianen terug, waardoor meer persoonlijke aandacht aan hen kon worden besteed. April 2013 19

Tijdschriftenbank Zeeland

Den Spiegel | 2013 | | pagina 25