WTmm Overzicht van de sloperij in de eerste Binnenhaven. (Fotocollectie Gemeentearchief Vlissingen) grillige en soms ondoorzichtige bedrijfstak geweest. Men kocht schepen, sloopte ze soms deels en verkocht ze weer door, vaak was deze handelswijze afhankelijk van de dagprijzen van de metalen. Het ontstaan van de sloperij aan de Eerste Binnenhaven In 1953 begon Simons Metaalhandel N.V. uit Rotterdam-Katendrecht een filiaal aan de Edisonweg 33 te Vlissingen. In de di rectie zaten de familieleden David, John en Freek Simons en Johannes Rademaker en Arie Niggelie. Op 8 mei 1962 werd opgericht de N.V. Nimeta te Rotterdam. De vennootschap stelde zich tot doel te handelen in schroot, zowel geslagen, gegoten als gelegeerd: ijzer en staal, non-ferro metalen, oud- en halffabrikaten, alsmede het slopen van schepen, bruggen, fabriekscomplexen, fa- brieksinstallaties en dergelijke objecten. De directie werd vervolgens gevoerd door Arie Niggelie, die al eerder directielid was bij Simons metaalhandel. Het bedrijf ves tigde zich aan de Vlissingse binnenhaven en was in feite de voortzetting van Simons metaalhandel, die geleidelijk aan haar ac tiviteiten van de Edisonweg naar de eerste Binnenhaven had verplaatst. In deze haven kon men gebruik maken van de kadefaciliteiten en op het terrein van de voormalige Vlismar liet men een bouwdok uitgraven, om via het dok de laatste resten van een schip te kunnen slopen. De laketanker Rebeca aan de sloopkade in de Binnenhaven. Het schip werd doorverkocht aan een sloperij in Gent. (Fotocollectie Cor Heijkoop) 22 Den Spiegel

Tijdschriftenbank Zeeland

Den Spiegel | 2013 | | pagina 28