In de loop van de jaren sloopte men aller
lei objecten van baggermolens tot tramwa
gons en van treinstellen tot complete vlieg
tuigen. De kernactiviteit was echter het
slopen van schepen.
De sloop van zogenaamde lake tankers
Na de verschroting van een aantal kleine
sloopobjecten arriveerde in 1958 het eer
ste grote zeeschip op de sloopwerf. Het
was een zogenaamde lake tanker. Een
lake tanker is een speciaal gebouwd en
relatief klein tankschip voor het trans
port van crude oil van lake Maracaibo in
Venezuela naar de raffinaderijen van Aruba
en Curasao. Met name de Cura^aose
Scheepvaart Maatschappij (Shell) voer ja
renlang met vele tankers op deze lijn. De
naamkeus voor de schepen van de rederij
was gebaseerd op Spaanstalige meisjes
namen, analoog aan het vaargebied. Later
koos men voor het Shell systeem, namelijk
namen van schelpen.
Het eerder genoemde grote zeeschip was
de tanker Rosa, onder de vlag van Shell
tankers ÜK. Het schip had een bruto ton
nage van 3.555 ton en was gebouwd in
1935. Het vaartuig arriveerde eind 1958
op zijn laatste rustplaats in de Vlissingse
Binnenhaven. Het was de eerste van een
drietal lakers die in Vlissingen gesloopt
zouden worden. Kort na het aanmeren gin
gen de werklieden met hun snijbranders
aan de slag. De sloop verliep voorspoedig,
op 10 maart 1959 echter ontstond brand
in de dubbele bodem en zware rookwolken
hingen boven het havengebied. Olieresten
hadden vlam gevat en de brandweer moest
er aan te pas komen om het vuur te do
ven. Daarna brandde men ook de bodem in
hanteerbare stukken staal en was de Rosa
geschiedenis.
In februari 1961 arriveerde de Martina, ook
een oude laker en gebouwd in 1924. Ook
dit schip moest eraan geloven en werd bin
nen luttele maanden geheel tot schroot ver
pulverd.
Heel anders verliep de sloop van de der
de en laatste tanker de Rebeca uit 1938.
Zoals eerder aangegeven is een sloopschip
handel en nadat een deel van het vaartuig
was onttakeld verdween het casco naar een
sloopbedrijf in Gent. Aan deze transactie
werd meer verdiend, dan aan de vermoe
delijke opbrengst bij verdere sloop in de
Vlissingse Binnenhaven.
De onderzeeboot O 24
Eind augustus 1963 arriveerde er een op
vallend sloopschip in de Vlissingse binnen
haven namelijk een heuse onderzeeboot!
Het was de beroemde Nederlandse onder
zeeboot O 24, waarop de latere premier
Piet de Jong eens het commando voerde.
Nadat de auteur met een vriendje al een
paar keer bij de boot was wezen kijken,
zag hij op een dag een van de luiken open
staan. Het openstaande luik nodige uit voor
een bezoek, maar er liep voortdurend een
vervelende bewaker rond. Toen de kust
veilig leek, daalde de auteur in het luik af.
Plotseling een grote klap en het luik sloeg
dicht. De opzichter, dacht ik gelijk. En ja
hoor, hij riep dat hij pas om 18.00 uur zou
terugkomen. Daar vertrouwde ik maar op,
anders zou mijn vriendje wel alarm slaan.
Het was aardedonker in de onderzeeboot.
Nu kon ik me pas voorstellen hoe onze ma
rinemannen moesten wonen, werken en
vechten. Ik had het nu al Spaans benauwd.
Gelukkig beschikte ik over een klein zak-
De onderzeeboot O 24 langs de sloopkade. Eens was
de voormalige premier Piet de Jong commandant op
deze boot.
(Fotocollectie Gemeentearchief Vlissingen;
Archief PZC)
April 2013
23