In de loop van de jaren sloopte men aller lei objecten van baggermolens tot tramwa gons en van treinstellen tot complete vlieg tuigen. De kernactiviteit was echter het slopen van schepen. De sloop van zogenaamde lake tankers Na de verschroting van een aantal kleine sloopobjecten arriveerde in 1958 het eer ste grote zeeschip op de sloopwerf. Het was een zogenaamde lake tanker. Een lake tanker is een speciaal gebouwd en relatief klein tankschip voor het trans port van crude oil van lake Maracaibo in Venezuela naar de raffinaderijen van Aruba en Curasao. Met name de Cura^aose Scheepvaart Maatschappij (Shell) voer ja renlang met vele tankers op deze lijn. De naamkeus voor de schepen van de rederij was gebaseerd op Spaanstalige meisjes namen, analoog aan het vaargebied. Later koos men voor het Shell systeem, namelijk namen van schelpen. Het eerder genoemde grote zeeschip was de tanker Rosa, onder de vlag van Shell tankers ÜK. Het schip had een bruto ton nage van 3.555 ton en was gebouwd in 1935. Het vaartuig arriveerde eind 1958 op zijn laatste rustplaats in de Vlissingse Binnenhaven. Het was de eerste van een drietal lakers die in Vlissingen gesloopt zouden worden. Kort na het aanmeren gin gen de werklieden met hun snijbranders aan de slag. De sloop verliep voorspoedig, op 10 maart 1959 echter ontstond brand in de dubbele bodem en zware rookwolken hingen boven het havengebied. Olieresten hadden vlam gevat en de brandweer moest er aan te pas komen om het vuur te do ven. Daarna brandde men ook de bodem in hanteerbare stukken staal en was de Rosa geschiedenis. In februari 1961 arriveerde de Martina, ook een oude laker en gebouwd in 1924. Ook dit schip moest eraan geloven en werd bin nen luttele maanden geheel tot schroot ver pulverd. Heel anders verliep de sloop van de der de en laatste tanker de Rebeca uit 1938. Zoals eerder aangegeven is een sloopschip handel en nadat een deel van het vaartuig was onttakeld verdween het casco naar een sloopbedrijf in Gent. Aan deze transactie werd meer verdiend, dan aan de vermoe delijke opbrengst bij verdere sloop in de Vlissingse Binnenhaven. De onderzeeboot O 24 Eind augustus 1963 arriveerde er een op vallend sloopschip in de Vlissingse binnen haven namelijk een heuse onderzeeboot! Het was de beroemde Nederlandse onder zeeboot O 24, waarop de latere premier Piet de Jong eens het commando voerde. Nadat de auteur met een vriendje al een paar keer bij de boot was wezen kijken, zag hij op een dag een van de luiken open staan. Het openstaande luik nodige uit voor een bezoek, maar er liep voortdurend een vervelende bewaker rond. Toen de kust veilig leek, daalde de auteur in het luik af. Plotseling een grote klap en het luik sloeg dicht. De opzichter, dacht ik gelijk. En ja hoor, hij riep dat hij pas om 18.00 uur zou terugkomen. Daar vertrouwde ik maar op, anders zou mijn vriendje wel alarm slaan. Het was aardedonker in de onderzeeboot. Nu kon ik me pas voorstellen hoe onze ma rinemannen moesten wonen, werken en vechten. Ik had het nu al Spaans benauwd. Gelukkig beschikte ik over een klein zak- De onderzeeboot O 24 langs de sloopkade. Eens was de voormalige premier Piet de Jong commandant op deze boot. (Fotocollectie Gemeentearchief Vlissingen; Archief PZC) April 2013 23

Tijdschriftenbank Zeeland

Den Spiegel | 2013 | | pagina 29