De auteur als 16 jarige scholier op de 024
(Fotocollectie Cor Heijkoop)
lantarentje en besloot, met nog vele uren
eenzame opsluiting voor de boeg, op ver
kenning uit te gaan.
Al spoedig viel mijn oog op een paneel,
met de opschriften: Boegbuis 1, 2, 3 en 4,
Dekbuis 1 en 2, Hekbuis 1 en 2. Het tor
pedo afvuurpaneel. Op deze knopjes had
Piet de Jong dus nog gedrukt. Aangezien ik
nog vele uren de tijd had, besloot ik het pa
neel los te peuteren en als curiositeit mee
te nemen.
Dat was makkelijk gezegd dan gedaan. Ik
had geen gereedschap, maar, hoewel ik
geen padvinder was, wel een zakmes.
Met veel moeite kon ik het paneel los
schroeven en nu maar wachten. Om precies
18.00 uur ging het luik weer open en ik zag
weer daglicht maar ook de tronie van de
opzichter. Gelukkig had hij zich aan zijn af
spraak gehouden en was teruggekomen. Nu
dan de volgende hobbel. Ik klom naar boven
en hij riep wat heb je daar! Ik liet het paneel
zien en dacht, dat al het werk voor niets was
geweest. Maar hij was sportief, ik mocht het
ding houden en ging gauw naar huis.
Inmiddels siert het afvuurpaneel van de
voormalige onderzeeboot Hr.Ms. O 24 al
jaren mijn werkkamer.
Het einde van de sloopactiviteiten
In 1972 staakte de Nimeta haar werkzaam
heden en het bedrijf ging onder de naam
Vlimeta nog enige tijd door. Men sloopte
daarna weinig schepen meer en de na
druk lag meer op opslag van metalen en
de sloop van kleinere objecten. In novem
ber 1987 verscheen er weer een sloop-
schip op de werf. Het was de kustvaarder
Sumnia, een coaster zonder achterschip,
want dat was achtergebleven op een pier
in Engeland. Vervolgens ging in december
1988 het bergingsvaartuig Walrus van het
Sleepvaart- en Bergingsbedrijf Van den
Akker onder de slopershamer.
Een van de laatste sloopschepen was het
binnenvaartuig Cori, dat jarenlang als een
soort huistransportschip het sloopijzer naar
de hoogovens had gebracht. De eigenaar
stopte met de vaart en verkocht zijn schip
aan zijn opdrachtgever.
Sloopactiviteiten zijn er nog steeds in
Vlissingen en wel in het Sloe. Het bedrijf
van Hoondert is actief in de scheepssloperij
en aan het eind van de vorige eeuw werden
de wrakresten van de vaarwegverdieping
op de Westerschelde verwerkt Ook een
compleet schip, de autocarrier Aya, sloopte
men op milieuvriendelijke wijze.
In de Lage Landen worden nog steeds sche
pen gesloopt, echter op bescheiden wijze.
Grotere sloopschepen verdwijnen naar on
der andere Turkije of het Verre Oosten. Het
slopen van schepen in de Vlissingse bin
nenstad is geschiedenis. We zullen maar
hopen dat de nieuwbouw van schepen in
Vlissingen nog zal blijven.
Over de auteur:
COR HE1JKOOOP is onderzoeker en pu
blicist. Er zijn meerdere boeken van zijn
hand verschenen.
Bronnen:
Archief: Cor Heijkoop
Gemeentearchief Vlissingen, dossier 2091 Nimeta
Zeeuws Archief, Handelsregister dossier 11062,
15466
Met dank aan: Jac van Belzen en Willem Kosten sr.
24
Den Spiegel