De auteur als 16 jarige scholier op de 024 (Fotocollectie Cor Heijkoop) lantarentje en besloot, met nog vele uren eenzame opsluiting voor de boeg, op ver kenning uit te gaan. Al spoedig viel mijn oog op een paneel, met de opschriften: Boegbuis 1, 2, 3 en 4, Dekbuis 1 en 2, Hekbuis 1 en 2. Het tor pedo afvuurpaneel. Op deze knopjes had Piet de Jong dus nog gedrukt. Aangezien ik nog vele uren de tijd had, besloot ik het pa neel los te peuteren en als curiositeit mee te nemen. Dat was makkelijk gezegd dan gedaan. Ik had geen gereedschap, maar, hoewel ik geen padvinder was, wel een zakmes. Met veel moeite kon ik het paneel los schroeven en nu maar wachten. Om precies 18.00 uur ging het luik weer open en ik zag weer daglicht maar ook de tronie van de opzichter. Gelukkig had hij zich aan zijn af spraak gehouden en was teruggekomen. Nu dan de volgende hobbel. Ik klom naar boven en hij riep wat heb je daar! Ik liet het paneel zien en dacht, dat al het werk voor niets was geweest. Maar hij was sportief, ik mocht het ding houden en ging gauw naar huis. Inmiddels siert het afvuurpaneel van de voormalige onderzeeboot Hr.Ms. O 24 al jaren mijn werkkamer. Het einde van de sloopactiviteiten In 1972 staakte de Nimeta haar werkzaam heden en het bedrijf ging onder de naam Vlimeta nog enige tijd door. Men sloopte daarna weinig schepen meer en de na druk lag meer op opslag van metalen en de sloop van kleinere objecten. In novem ber 1987 verscheen er weer een sloop- schip op de werf. Het was de kustvaarder Sumnia, een coaster zonder achterschip, want dat was achtergebleven op een pier in Engeland. Vervolgens ging in december 1988 het bergingsvaartuig Walrus van het Sleepvaart- en Bergingsbedrijf Van den Akker onder de slopershamer. Een van de laatste sloopschepen was het binnenvaartuig Cori, dat jarenlang als een soort huistransportschip het sloopijzer naar de hoogovens had gebracht. De eigenaar stopte met de vaart en verkocht zijn schip aan zijn opdrachtgever. Sloopactiviteiten zijn er nog steeds in Vlissingen en wel in het Sloe. Het bedrijf van Hoondert is actief in de scheepssloperij en aan het eind van de vorige eeuw werden de wrakresten van de vaarwegverdieping op de Westerschelde verwerkt Ook een compleet schip, de autocarrier Aya, sloopte men op milieuvriendelijke wijze. In de Lage Landen worden nog steeds sche pen gesloopt, echter op bescheiden wijze. Grotere sloopschepen verdwijnen naar on der andere Turkije of het Verre Oosten. Het slopen van schepen in de Vlissingse bin nenstad is geschiedenis. We zullen maar hopen dat de nieuwbouw van schepen in Vlissingen nog zal blijven. Over de auteur: COR HE1JKOOOP is onderzoeker en pu blicist. Er zijn meerdere boeken van zijn hand verschenen. Bronnen: Archief: Cor Heijkoop Gemeentearchief Vlissingen, dossier 2091 Nimeta Zeeuws Archief, Handelsregister dossier 11062, 15466 Met dank aan: Jac van Belzen en Willem Kosten sr. 24 Den Spiegel

Tijdschriftenbank Zeeland

Den Spiegel | 2013 | | pagina 30