ccc^«5" Win ctn». w J>i yo>f> T'r^5 -O flAV'4- p<*,\ 1 V-n^»jy t'J ^V5(löi*ii Vrf«^ .^ni 1e5^4ro#^i-iu'iX' J"ïi» »WnK4 W*^>< V ,,..,«*i w< Xpt^i,,.^ t *3^- ^^„Vo.?^vV ulvW^M^'d^ inturnjf,.' <m$y-»4^f<V+n„.* <>XT>ri< ir«.4w)-> -Wj»»,v «fu 1mStfr#A,^r>».-«i-,.sT>J Wu. I'ft -^O' \ï*t y.»*, ->^©*4><m..S. iWff«A.^t=. _ir^~>c»»OAl j'-«e« natff&Ontn LrC-trk^ ~-t- Öj,-'jjt(n(^)!jvh $T: (S{2*4 Onder het document van de vrede van Munster tussen de Republiek en Spanje uit 1648 staat wel de handtekening van de Zeeuwse afgevaar digde, Johan de Knuyt, maar hij handelde op eigen initiatief en tegen de wil van de Zeeuwse Staten die niet hadden ingestemd met de vrede. (Bron: Nationaal Archief, Den Haag) kerde het huis van Oranje voor een lange periode van de absolute macht. Dit tijdperk duurde tot 1647, het jaar waarin stadhouder Willem II overleed en zijn pasgeboren opvol ger, de latere Willem III, nog te jong was om te regeren. Het was het begin van het eer ste stadhouderloze tijdperk waarin in 1648 vrede werd gesloten met de Spanjaarden, een vrede waar Willem II tegen was. Net als Vlissingen. 6. De haat tegen de rooms-katholieke kerk Er was nog een andere reden waarom de Oranjes en Vlissingen elkaar vonden in hun voorkeur voor de staat van oorlog met de Spanjaarden: de afkeer van het rooms-ka tholieke geloof dat zich uitte in een onvoor waardelijke Papenhaet. We zagen al dat er in 1616 nog maar twee rooms-katholieke gezinnen woonden en kunnen gerust aan nemen dat hun vroegere geloofsgenoten, die ook in de jaren na 1572 nog in de meerderheid waren, zich gedwongen voel den de stad te verlaten. In andere Zeeuwse en Hollandse steden bestond dit beeld ook, maar in minder sterke mate. Deze aversie heeft zichzelf alleen maar versterkt zoals dat nu nog steeds het geval is bij religi euze haatcampagnes. Ook de prinsen van Oranje volgden dit patroon: was Willem 1 nog een rooms-katholiek die pas op latere leeftijd overstapte naar het nieuwe geloof, zijn zonen Maurits en Frederik Hendrik wer den opgevoed als calvinisten. De oorlog te gen de Spanjaarden en de gruwelijkheden die daarin gebeurden, versterkten de haat tegen de rooms-katholieken. Het geweld was uiteraard wederzijds, maar nuancerin gen golden ook toen al niet in tijden van oorlog. Tegelijkertijd beseften de prinsen dat de instandhouding van de strijd, inclu sief de vooroordelen en de verspreiding ervan onder de bevolking, profijtelijk was. Oorlogsvoering kostte geld, maar zolang er genoeg buit werd binnengehaald bestond er een gunstige winst- en verliesrekening en was de continuïteit van deze 'handel' voor deliger dan het sluiten van vrede en het daarna opbouwen van iets nieuws met alle risico's van dien. IJzeren greep Het zal duidelijk zijn dat dit mechanisme in Vlissingen sterker was dan in welke andere stad in Zeeland en de Republiek dan ook. De invloed van het strenge calvinisme was daarbij allesbepalend. De combinatie van de immigrantenstroom, de toewijding aan de Oranjes, de 30-jarige grootschalige aan wezigheid van puriteinse Engelse soldaten, de relatief grote groep kleyne luyden, de op oorlogssituaties gegrondveste economie en de samenbindende haat tegen alles wat rooms-katholiek was, heeft de Scheldestad ruim twee eeuwen in een ijzeren religieuze greep gehouden. Het einde kwam pas met de komst van Napoleon in 1795. Maar toen was er van Vlissingen niet veel meer over. Behalve dan de strategische ligging aan de Scheldemond. Maar die was er altijd al. Oktober 2013

Tijdschriftenbank Zeeland

Den Spiegel | 2013 | | pagina 15