het zinken van een jacht. In 1941 vordert
de bezetter dat uit het kustgebied alle ple
ziervaartuigen dienen te verdwijnen. Er is
sprake van een evacuatie naar Gorkum!
Door bemiddeling van de vereniging bij de
betreffende autoriteiten wordt toestemming
verkregen om de vaartuigen in de inmid
dels verdwenen Zoutegracht in Middelburg
te stationeren. (Dit geldt ook voor de ple
ziervaartuigen uit Goes en Breskens). De
activiteiten van de vereniging komen op
een zeer laag pitje te staan. In 1944 is door
de vele bombardementen op Vlissingen het
haventje volledig vernietigd, evenals de he
le woonwijk op het Eiland De schepen die
in Middelburg liggen worden bij de bevrij
ding van die stad ook zwaar getroffen.
De tweede haven 1945-1952
In 1945 gaat de gedecimeerde vereniging
op zoek naar nieuwe ligplaatsen. Met een
tijdelijke vergunning van Rijkswaterstaat
wordt bij de Keersluisbrug aan de zijde van
de Koningsweg een aantal provisorische
De eerste jachthaven aan het verbreed kanaal.
(Fotocollectie Gemeentearchief Vlissingen)
Omdat veel inrichtings- en onderhouds
werkzaamheden door de leden zelf worden
uitgevoerd kunnen lidmaatschapsgeld en
liggeld zo laag worden gehouden, een situ
atie die tot op heden voortduurt.
Dan breekt de oorlog uit. Reeds op 11 mei
1940 vallen er brandbommen op de haven
met als gevolg schade aan de vlotten en
Als in 1938 de KMS de opdracht verwerft
voor de bouw van een groot passagiers
schip voor de Rotterdamse Lloyd (na de
oorlog gedoopt als Willem Ruys) is er spra
ke van dat door uitbreiding van de werf de
jachthaven binnen enkele jaren zal moeten
verdwijnen evenals de woonhuizen aan de
belendende Bankert- en Evertsenstraat. De
gemeenteraad zet dit punt op de agenda
en B W verklaart naar een oplossing te
zoeken, mogelijk door de aankoop van
het terrein van het oude Vlissingen-Stad
station liggend ten noorden van de Prins
Hendrikweg bij de Keersluis en eigendom
van de Nederlandse Spoorwegen.
Oktober 2013