het zinken van een jacht. In 1941 vordert de bezetter dat uit het kustgebied alle ple ziervaartuigen dienen te verdwijnen. Er is sprake van een evacuatie naar Gorkum! Door bemiddeling van de vereniging bij de betreffende autoriteiten wordt toestemming verkregen om de vaartuigen in de inmid dels verdwenen Zoutegracht in Middelburg te stationeren. (Dit geldt ook voor de ple ziervaartuigen uit Goes en Breskens). De activiteiten van de vereniging komen op een zeer laag pitje te staan. In 1944 is door de vele bombardementen op Vlissingen het haventje volledig vernietigd, evenals de he le woonwijk op het Eiland De schepen die in Middelburg liggen worden bij de bevrij ding van die stad ook zwaar getroffen. De tweede haven 1945-1952 In 1945 gaat de gedecimeerde vereniging op zoek naar nieuwe ligplaatsen. Met een tijdelijke vergunning van Rijkswaterstaat wordt bij de Keersluisbrug aan de zijde van de Koningsweg een aantal provisorische De eerste jachthaven aan het verbreed kanaal. (Fotocollectie Gemeentearchief Vlissingen) Omdat veel inrichtings- en onderhouds werkzaamheden door de leden zelf worden uitgevoerd kunnen lidmaatschapsgeld en liggeld zo laag worden gehouden, een situ atie die tot op heden voortduurt. Dan breekt de oorlog uit. Reeds op 11 mei 1940 vallen er brandbommen op de haven met als gevolg schade aan de vlotten en Als in 1938 de KMS de opdracht verwerft voor de bouw van een groot passagiers schip voor de Rotterdamse Lloyd (na de oorlog gedoopt als Willem Ruys) is er spra ke van dat door uitbreiding van de werf de jachthaven binnen enkele jaren zal moeten verdwijnen evenals de woonhuizen aan de belendende Bankert- en Evertsenstraat. De gemeenteraad zet dit punt op de agenda en B W verklaart naar een oplossing te zoeken, mogelijk door de aankoop van het terrein van het oude Vlissingen-Stad station liggend ten noorden van de Prins Hendrikweg bij de Keersluis en eigendom van de Nederlandse Spoorwegen. Oktober 2013

Tijdschriftenbank Zeeland

Den Spiegel | 2013 | | pagina 19