90 Jaar bezorgen aan boord Een Vlissings familiebedrijf Aafke Verdonk-Rodenhuis Dit artikel heeft als onderwerp het bedrijf Koolwijk Shipstores en het is gebaseerd op een aantal gesprekken die ik had met de heer Anton Koolwijk, geboren in 1933 en vele jaren directeur van Koolwijk Shipstores. Het bedrijf bestaat 90 jaar en heeft deze zomer een nieuw kantoor en magazijn betrokken, aan de Westerhavenweg, bij de buitenhaven in Vlissingen. Wij spraken over de geschiedenis, over de specifieke bedrijfstak, over familie en over gepensioneerd zijn! Anton Koolwijk is eigenlijk al sinds 1998 met pensioen, maar gaat nog elke morgen naar de zaak, waar zijn inbreng nog zeer welkom is. Het bedrijf wordt nu geleid door zijn dochter Anita Koolwijk, sinds 2006 met zakenpartner Wim Maaskant. Het bedrijf heet nu officieel Koolwijk Shipstores VOF. Wat is nu een shipstore, wie de shipchand ler? We kijken hiervoor even aan boord. De samenleving aan boord van een schip is een gemeenschap op zich. Ieder is hier om te werken, passagiersschepen daargelaten, maar daarnaast moet er worden gegeten, gedronken, geslapen. De was moet worden gedaan. Mensen moeten schoenen poet sen, knopen aanzetten, kortom er wordt ook geleefd. Hoe gaat dit allemaal, waar komen de be nodigdheden vandaan? Schepen zijn soms weken op zee zonder haven aan te doen. Op de oceaan vind je geen slager, groen tewinkel, drogist of supermarkt! Hier komt de shipstore, de shipchandler in beeld. Engelse termen, Engels is de voertaal in de internationale scheepvaart. Je zou de shipchandler kunnen vergelijken met de ouderwetse parlevinker, die met een bootje de binnenvaartschepen voorzag van bood- Antonie Koolwijk in de deuropening van de tabakszaak in de Walstraat. (Fotocollectie Gemeentearchief Vlissingen) 20 Den Spiegel

Tijdschriftenbank Zeeland

Den Spiegel | 2013 | | pagina 24