90 Jaar bezorgen aan
boord
Een Vlissings familiebedrijf
Aafke Verdonk-Rodenhuis
Dit artikel heeft als onderwerp het bedrijf
Koolwijk Shipstores en het is gebaseerd
op een aantal gesprekken die ik had met
de heer Anton Koolwijk, geboren in 1933 en
vele jaren directeur van Koolwijk Shipstores.
Het bedrijf bestaat 90 jaar en heeft deze
zomer een nieuw kantoor en magazijn
betrokken, aan de Westerhavenweg,
bij de buitenhaven in Vlissingen.
Wij spraken over de geschiedenis, over
de specifieke bedrijfstak, over familie en over
gepensioneerd zijn! Anton Koolwijk is eigenlijk
al sinds 1998 met pensioen, maar gaat nog elke
morgen naar de zaak, waar zijn inbreng nog zeer
welkom is. Het bedrijf wordt nu geleid door zijn
dochter Anita Koolwijk, sinds 2006 met
zakenpartner Wim Maaskant. Het bedrijf heet
nu officieel Koolwijk Shipstores VOF.
Wat is nu een shipstore, wie de shipchand
ler? We kijken hiervoor even aan boord.
De samenleving aan boord van een schip is
een gemeenschap op zich. Ieder is hier om
te werken, passagiersschepen daargelaten,
maar daarnaast moet er worden gegeten,
gedronken, geslapen. De was moet worden
gedaan. Mensen moeten schoenen poet
sen, knopen aanzetten, kortom er wordt
ook geleefd.
Hoe gaat dit allemaal, waar komen de be
nodigdheden vandaan? Schepen zijn soms
weken op zee zonder haven aan te doen.
Op de oceaan vind je geen slager, groen
tewinkel, drogist of supermarkt! Hier komt
de shipstore, de shipchandler in beeld.
Engelse termen, Engels is de voertaal in
de internationale scheepvaart. Je zou de
shipchandler kunnen vergelijken met de
ouderwetse parlevinker, die met een bootje
de binnenvaartschepen voorzag van bood-
Antonie Koolwijk in
de deuropening van
de tabakszaak in de
Walstraat.
(Fotocollectie
Gemeentearchief
Vlissingen)
20
Den Spiegel