schappen. Bij de internationale scheep vaart komt er een element bij, er is sprake van uitvoer, er moet dus geen belasting be taald worden. Het afhandelen van douane aangelegenheden hoort ook bij de taak van de shipchandler. Schepen zijn altijd bevoorraad voor vertrek. In oude tijden moest gelet worden op houd baarheid, immers er waren geen koelcellen en etenswaren konden niet lang houdbaar gemaakt worden zoals tegenwoordig. Verse artikelen waren dus zeldzaam aan boord. We kennen de verhalen over scheurbuik. Het bevoorraden werd gedaan door de re der of de admiraliteit, afhankelijk of het om een koopvaardij- of oorlogsschip ging en het werd wel uitbesteed aan de vrouw van de kapitein. Tot in de twintigste eeuw was nog vaak de kapitein verantwoordelijk voor het inkopen of 'storen'. Dat had soms tot gevolg dat bepaalde zuinige gezagvoerders niet zo'n beste naam hadden wat betreft de voeding aan boord: veel kool! Shipstores leveren aan schepen. Bestellingen worden gedaan door rederijen, maar ook wel door kapiteins van schepen, als bepaalde artikelen nodig zijn. Ook scheepsagenten geven soms bestellin gen door. Alles kan geleverd worden, provi and, verf, onderdelen, drank, rookwaren, lu cifers, schoenpoets. Bestellingen komen per telefoon, fax, internet. Soms worden bestel lingen aan boord opgenomen en besproken door eigen personeel. Het gaat dan vaak om technische bestellingen. Douaneformaliteiten regelt Koolwijk en de spullen worden aan boord gebracht. Dit gebeurt met eigen bestel- of vrachtauto. Wanneer een schip niet voor de kant ligt wordt er gebruik gemaakt van de diensten van De Vlissingse Bootlieden, te vergelijken met de Roeiers in Rotterdam. Zij brengen de trossen over en oefenen een soort taxidienst te water uit. Ze brengen mensen en goe deren naar schepen die in de haven 'op de boeien' liggen of op de rivier voor anker. Koolwijk Shipstores is opgericht in 1923 door Antonie Koolwijk, 1896-1970. Hij be zat een sigarenwinkel in de Walstraat. Zijn vrouw had een bontzaak daarnaast, De Kleine Kapel. Het gezin woonde boven de winkels, er waren vier kinderen: Wil, Lena, Anton en Antoinette(Puck). Dochter Lena overleed jong. Anton kwam in 1948 in de zaak. Wil trouwde met Wim Roose, die na de oorlog tot 1983 deel uitmaakte van Koolwijk en zonen. Anton Koolwijk, links in de deuropening van zijn sigarenwinkel. (Fotocollectie Gemeentearchief Vlissingen) Oktober 2013 21

Tijdschriftenbank Zeeland

Den Spiegel | 2013 | | pagina 25