Het Cabinet der Godsaligheyt Godtfaligheydt, Zichtbaar verleden (Vlissingen 1315-2015), deel 8: De calvinisering van Vlissingen door de Vlamingen, de Walen en de Fransen Peter van Druenen CABINET €eti Xrarfaet banDe ïtracljtfgöe Zichtbaar verleden (Vlissingen 1315-2015) Hier vindt u het achtste artikel van de reeks 'Zichtbaar verleden (Vlissingen 1315-2015)' die bestaat uit zestien verhalen over de geschiedenis van Vlissingen. Het laatste artikel zal verschijnen in het vierde nummer van 2015, het jaar van het zevende eeuwfeest van Vlissingen, dat in 1315 haar stadsrecht kreeg. Het bijzondere aan de verhalen is dat ze geschreven worden uitgaande van een nog aanwezig overblijfsel uit de geschiedenis van Vlissingen. Dat kan een document zijn, maar ook een voorwerp, een schilderij, een stand beeld, een stadsgezicht of een gebouw. De redactie verwacht zo een brug te slaan tussen de op schrift gestelde geschiedenis in Den Spiegel en de te bezichtigen of te raadplegen originele overblijfselen in het muZEEum, het Gemeentearchief Vlissingen en de stad zelf. In dit achtste artikel staat de calvinisering van Vlissingen in de zestiende en zeventiende eeuw centraal. In 1658 verscheen er van de Vlissingse apotheker Bartholomeus Reyniersen, gevestigd aan de Korte Noordstraat, een boekwerk met de titel Het Cabinet der Godsaligheyt. Het was een vertaling uit het Engels, maar had zoveel succes dat er in hetzelfde jaar al een herdruk verscheen. Collegavertaler en uitgever Abraham van Laren, die tevens boekverkoper was en zijn nering dreef aan de Kerkstraat, moet goede jaren hebben beleefd met Reyniersen. Ook de twee volgende vertalingen die daar werden uitgegeven, Kostelijcke hulpmiddelen en raedt tegen des Satans bedriegeryen en Niemand dan Christus, werden keer op keer herdrukt. De boeken van Reyniersen vonden in het streng calvinistische Vlissingen van die ja ren gretig aftrek. De meerderheid van de predikanten in de stad hing de beginselen van het puritanisme aan, een van de meest strenge richtingen van het calvinisme, die in Nederland ook wel bekend stond als de Nadere Reformatie. De diensten, die werden gehouden in de Sint-Jacobskerk, stonden in het teken van deze leer en de Vlissingers geloofden erin. Om een anachronisme te HET DER iffiftc: Roepingbe Olbt Verkiefingbe. In 16. Predicationover z Petri t. io. Waer in Ctn Cliriften matfc oniMtfctKptxn of bp docS hrwftttltjcS ghctoepcn müc uytvcrkoren is. «tliitt Kat week betjooiOt in tc gicn, upbat tipt» verft-kermghe baer ban bcrbrilStien mocfm. Gcpredickt door dien ghecrouwen Dienier J.Chrifti Mr. Christophoruj Lqvi, fin full (eben Predikant nt Laurence Jurytot LONDON. Vyt 'l Eogth vtrioch door Bar rholomeus Reynïerfi. ®CTtbat6tn®;ucS. 3Sp Abraham van Laren, Sotdi-betfcOOpet m Dt StrrcH-firiict/möc btuernian. 1659. Titelblad van het boek van Bartholomeus Reyniersen uit 1658 gebruiken: Vlissingen was in de zeventiende eeuw een soort Staphorst aan de Schelde, maar dan strenger. In de meeste andere ste den van Zeeland en zeker die van Holland, Oktober 2013 3

Tijdschriftenbank Zeeland

Den Spiegel | 2013 | | pagina 5