Prins Maurits als veertiger. Rijksmuseum Amsterdam. De onthoofding van Johan van Oldenbarneveit op het Binnenhof te 's-Gravenhage op 13 mei 1619. Rijksmuseum Amsterdam. was de aanhang minder groot. Sterker nog: het bestaan van dit soort groeperingen had meerdere keren geleid tot reacties van meer liberale predikanten en hun volgelin gen die het geloof met meer vrijheid wilden belijden. De bekendste tegenbeweging was die van de Remonstranten in het begin van de zeventiende eeuw. Onder leiding van de Leidse theoloog Arminius wilden zij af van het geloof dat de mens is voorbestemd en niet zijn eigen leven kan bepalen. Zijn collega Gomaris initieerde een tegenbewe ging, de contra-remonstranten, die deze zogenaamde goddelijke predestinatieleer in stand wilden houden. De ruzie leidde in 1619 bijna tot een burgeroorlog in de nog jonge Republiek en werd gewonnen door de contraremonstranten die openlijk werden gesteund door prins Maurits. Zijn politieke tegenspeler, raadspensionaris Johan van Oldenbarneveit, steunde de remonstranten en werd mede daarom op 13 mei 1619 in Delft onthoofd. In Vlissingen werd deze rigoureuze maatre gel van Maurits met gejuich ontvangen. De stad was na 6 april 1572, de dag waarop Vlissingen zich als eerste stad had bevrijd van de Spaanse overheersing, altijd zeer oranjegezind geweest en de inwoners hin gen in meerderheid de strenge uitgangs punten van de contraremonstrantie aan. In het seculiere Vlissingen van de eenentwin tigste eeuw kunnen weinig mensen zich dit nog voorstellen. Het is daarom interessant om te onderzoeken welke factoren van in vloed zijn geweest op deze situatie, die nog zeker 200 jaar zou duren. We onderschei den er zes, in een onderling sterke samen hang: (1) de vluchtelingenstroom vanuit Wallonië, Frankrijk en Vlaanderen zoals die vanaf halverwege de zestiende eeuw op gang kwam, (2) de band tussen Vlissingen en de Oranjes, (3) het Engelse pandschap van 1586 tot 1616, (4) de samenstelling van de bevolking die vooral uit 'kleyne luy- den' bestond, (5) de commerciële belangen van oorlogssituaties en (6) de haat tegen de rooms-katholieke kerk. 1. De vluchtelingenstroom uit Vlaanderen, Wallonië en Frankrijk In de jaren zestig van de zestiende eeuw kwam er een vluchtelingenstroom op gang 4 Den Spiegel

Tijdschriftenbank Zeeland

Den Spiegel | 2013 | | pagina 6