's Lands Zeemagasijn (het Arsenaal) in Vlissingen omstreeks 1690. Op de voorgrond de
Pottenkade met de Rode Brug naar de Engelse Haven. Linksboven is het Prinsenhuis te zien.
(Bron: Gemeentearchief Vlissingen, Historisch Topografische atlas, nr. 719)
Engelsman Perry ontworpen droogdok uit
1705, bereikten ze de Lange Brug over de
Dokhaven die de oude stad verbond met de
stadswallen, de stadsgracht en de meest
oostelijke toegangspoort van Vlissingen:
de Rammekenspoort. De brug over de
Dokhaven had een drijfconstructie die met
de waterstand mee, naar boven of naar
beneden bewoog. Het stukje Vlissingen
tussen de Dokhaven en de stadswal was
maar smal en onze wandelaars liepen via
de Dokkaai en het Waaigat naar een van
de bolwerken, waar ze genoten van het uit
zicht over het oosten van Walcheren en de
Schelde.
Rechts beneden zagen ze de speelwa
gen al weer klaar staan. De koetsier was
zo vriendelijk geweest om de kar van de
Middelburgse Poort over het Koopmans
voetpad naar het wagenplein voor de Ram
mekenspoort te rijden. Ze stapten in, wier
pen nog een laatste blik op de stadswal van
Vlissingen en sloegen de weg in naar hun
volgende bestemming: Middelburg. Maar
dat is een ander verhaal.
De Rammekenspoort in 1751
bij de intocht van
Stadhouder Willem IV.
(Bron: Gemeentearchief
Vlissingen, Historisch
Topografische atlas, nr. 466)
Januari 2014