's Lands Zeemagasijn (het Arsenaal) in Vlissingen omstreeks 1690. Op de voorgrond de Pottenkade met de Rode Brug naar de Engelse Haven. Linksboven is het Prinsenhuis te zien. (Bron: Gemeentearchief Vlissingen, Historisch Topografische atlas, nr. 719) Engelsman Perry ontworpen droogdok uit 1705, bereikten ze de Lange Brug over de Dokhaven die de oude stad verbond met de stadswallen, de stadsgracht en de meest oostelijke toegangspoort van Vlissingen: de Rammekenspoort. De brug over de Dokhaven had een drijfconstructie die met de waterstand mee, naar boven of naar beneden bewoog. Het stukje Vlissingen tussen de Dokhaven en de stadswal was maar smal en onze wandelaars liepen via de Dokkaai en het Waaigat naar een van de bolwerken, waar ze genoten van het uit zicht over het oosten van Walcheren en de Schelde. Rechts beneden zagen ze de speelwa gen al weer klaar staan. De koetsier was zo vriendelijk geweest om de kar van de Middelburgse Poort over het Koopmans voetpad naar het wagenplein voor de Ram mekenspoort te rijden. Ze stapten in, wier pen nog een laatste blik op de stadswal van Vlissingen en sloegen de weg in naar hun volgende bestemming: Middelburg. Maar dat is een ander verhaal. De Rammekenspoort in 1751 bij de intocht van Stadhouder Willem IV. (Bron: Gemeentearchief Vlissingen, Historisch Topografische atlas, nr. 466) Januari 2014

Tijdschriftenbank Zeeland

Den Spiegel | 2014 | | pagina 19