Een Zeeuwse dreadnought 1912-1914? Ron van Maanen In de scheepvaartwereld schakelde men in de 19e eeuw geleidelijk over van zeilvermogen via een combinatie van zeilstoom naar volwaardige stoomschepen. Ook negentiende eeuwse oorlogen hadden grote gevolgen voor de scheepsbouwkundige wereld. Tijdens de Krimoorlog (1853-1856) werden drijvende gepantserde batterijen ingezet resulterend in de bouw van pantserschepen. De Amerikaanse Burgeroorlog toonde een verdere ontwikkeling van torpedoboot- en onderzeebootwapen en de eerste zeeslag tussen pantserschepen, de C1SS Monitor en de CSS Virginia. Na afloop van de laatste oorlog begonnen steeds meer marines interesse te tonen voor pantserschepen. De Nederlandse marine bleef aanvankelijk niet achter. In eerste instantie liet zij haar schepen in het buitenland bouwen. De Schelde werd steeds gepasseerd als het ging om de bouw van grote marineschepen. Dit leverde in Vlissingen de nodige frustraties op tot men in 1893 opdracht kreeg het pantserschip Evertsen te bouwen. Een paar jaar later bouwde De Schelde bovendien de licht gepantserde kruisers, ook wel pantserdekschepen, Zeeland en de noord-Brabant. Het laatste schip eindigde haar loopbaan als wacht- en logementschip te Vlissingen. Het zou jaren duren voordat De Schelde daadwerkelijk weer een groot schip bouwde. Dit betekent echter niet dat men in Vlissingen achterover leunde en lijdzaam afwachtte wat Den Haag ging doen. Toen er sprake was dat Nederland slagschepen wilde hebben, reageerde men direct tegen beter weten in. De Nederlandse marine was namelijk Duits georiënteerd terwijl De Schelde kon bogen op al jaren bestaande relaties met het Verenigd Koninkrijk. Internationale ontwikkelingen Aan het eind van de 19e eeuw was inter nationaal gezien Nederland afgehaakt. De grote Europese mogendheden bouwden steeds grotere en zwaarder bewapende slagschepen en de bewapeningswedloop tussen Engeland en Duitsland was in volle gang. Het bleef hier niet bij. In het Verre Oosten kwam een nieuwe maritieme mo gendheid op: Japan. Eerder (1894-1895) had het al zijn Aziatische opponent China als maritieme zeemacht uitgeschakeld. De Chinese marine had destijds de beschikking over moderne in Duitsland gebouwde pant serschepen! De volgende oorlog (1904- 1905) tussen Japan en Rusland deed de wereld op haar grondvesten schudden. Het onvoorstelbare gebeurde, de Europese mo gendheid Rusland leed een verpletterende nederlaag ter land en ter zee, toegebracht door de als inferieur beschouwde Aziatische mogendheid Japan. Ook Nederland werd door deze oorlog wakker geschud. Men re aliseerde zich maar al te goed dat Japan de grote bedreiging was voor de Nederlandse kolonie Oost-Indië. Overigens had men in Den Haag ook beseft dat de Koninklijke Marine geen partij vormde voor de mari tieme mogendheden als Rusland en Japan. Het Nederlandse eskader in de Oost had opdracht gekregen om onze neutraliteit te beschermen. Schepen als de Noord-Brabant werden naar de zeestraten gezonden om te voorkomen dat de Russische vloot, toen deze opstoomde naar Wladiwostok onze grenzen zou schenden. De Noord-Brabant met haar twee 15 cm en zesl2 cm kanons had het in theorie moeten opnemen tegen Russische pre dreadnoughts bewapend met vier 30,5 cm en zes 15,2 cm kanons. Nederland hoefde ook niet te hopen op steun van Engeland tegen Japan, aange zien deze beide landen op 30 januari 1902 een alliantie hadden gesloten. Deze allian tie bleef formeel in tact tot in 1923, maar 14 Den Spiegel

Tijdschriftenbank Zeeland

Den Spiegel | 2014 | | pagina 24