De Tweedie „li" V*r«eitf|pttg On 1* h»*U **«it gift va li f 1*100.— oiitVrfn^öH voor »*--« fcwtjeu»»'» Ürea*l- nought (Haatpch telegram van hndm.) firf-n». l) tl liet binnenlnnnan te P r i o fe. Bron: Het Nieuws van den Dag voor Nederlands-Indië, d.d. 18 oktober 1913. Er is ook een deel van de briefwisseling tussen de De Schelde en Fairfield bewaard gebleven, helaas geen tekeningen. The Fairfield Shipbuilding and Engineering Co. Ltd. maakte deel uit van The Conventry Syndicate. Van Raalte schreef dat de voor keur voor Krupp waarschijnlijk doorslagge vend was. De Koninklijke Marine kocht al jaren lang alleen Krupp kanons, was hier zeer tevreden over en het personeel was hiermee bekend. Desondanks bracht The Coventry Syndicate op 29 mei 1914 haar offerte uit. Hierin is sprake van een dread nought met de afmetingen van 590' (wa terlijn) x 88,5' (maximum) x 28'6' (stan daard) en een standaard waterverplaatsing van 24.600 ton. Het machinevermogen van 34.000 hp werd via vier schroefassen overgebracht met een maximum snelheid van 22 knopen. Er kon een brandstofvoor raad van 2.000 ton olie worden meegeno men resulterende in een actieradius van meer dan 6.000 mijl. Het was mogelijk binnen 24 maanden na ondertekening van het contract het schip voor het ma ken van een proeftocht aan te bieden. Prijs 1.950.920 exclusief geschut. Het meest opvallende van de offerte was de 'bereid heid' hun ontwerp met Kruppgeschut uit te rusten. Verder speet het de Engelse heren dat zij onbekend waren bij de Nederlandse minister van marine. Indien de minister erop stond dat een of meerdere schepen volgens dit ontwerp in Nederland gebouwd moesten worden, dan wilde het syndicaat De Schelde bijstaan. Maar hoe kwam De Schelde nu bij dit syndicaat terecht. De op lossing biedt de laatste alinea in een nota over de bedrijfsgeschiedenis. Hieruit blijkt dat sir William Pearce, de voorzitter van de Fairfield Company betrokken was bij de oprichting van de werf De Schelde! Ook zijn zoon maakte later deel uit van de raad van commissarissen. Geen dreadnoughts voor Nederland De financiering van de bouw was een groot probleem. De Nederlandse Vereniging Onze Vloot voerde een propagandacampagne op grote schaal. Het resultaat was dat eind 1913 vanuit de Nederlandse industrie 18 Den Spiegel

Tijdschriftenbank Zeeland

Den Spiegel | 2014 | | pagina 28