De Tweedie
„li" V*r«eitf|pttg On 1* h»*U **«it gift
va li f 1*100.— oiitVrfn^öH voor »*--« fcwtjeu»»'» Ürea*l-
nought
(Haatpch telegram van hndm.)
firf-n». l) tl liet binnenlnnnan te P r i o fe.
Bron: Het Nieuws van den Dag voor Nederlands-Indië, d.d. 18 oktober 1913.
Er is ook een deel van de briefwisseling
tussen de De Schelde en Fairfield bewaard
gebleven, helaas geen tekeningen. The
Fairfield Shipbuilding and Engineering Co.
Ltd. maakte deel uit van The Conventry
Syndicate. Van Raalte schreef dat de voor
keur voor Krupp waarschijnlijk doorslagge
vend was. De Koninklijke Marine kocht al
jaren lang alleen Krupp kanons, was hier
zeer tevreden over en het personeel was
hiermee bekend. Desondanks bracht The
Coventry Syndicate op 29 mei 1914 haar
offerte uit. Hierin is sprake van een dread
nought met de afmetingen van 590' (wa
terlijn) x 88,5' (maximum) x 28'6' (stan
daard) en een standaard waterverplaatsing
van 24.600 ton. Het machinevermogen
van 34.000 hp werd via vier schroefassen
overgebracht met een maximum snelheid
van 22 knopen. Er kon een brandstofvoor
raad van 2.000 ton olie worden meegeno
men resulterende in een actieradius van
meer dan 6.000 mijl. Het was mogelijk
binnen 24 maanden na ondertekening
van het contract het schip voor het ma
ken van een proeftocht aan te bieden. Prijs
1.950.920 exclusief geschut. Het meest
opvallende van de offerte was de 'bereid
heid' hun ontwerp met Kruppgeschut uit te
rusten. Verder speet het de Engelse heren
dat zij onbekend waren bij de Nederlandse
minister van marine. Indien de minister
erop stond dat een of meerdere schepen
volgens dit ontwerp in Nederland gebouwd
moesten worden, dan wilde het syndicaat
De Schelde bijstaan. Maar hoe kwam De
Schelde nu bij dit syndicaat terecht. De op
lossing biedt de laatste alinea in een nota
over de bedrijfsgeschiedenis. Hieruit blijkt
dat sir William Pearce, de voorzitter van de
Fairfield Company betrokken was bij de
oprichting van de werf De Schelde! Ook
zijn zoon maakte later deel uit van de raad
van commissarissen.
Geen dreadnoughts voor Nederland
De financiering van de bouw was een groot
probleem. De Nederlandse Vereniging Onze
Vloot voerde een propagandacampagne
op grote schaal. Het resultaat was dat
eind 1913 vanuit de Nederlandse industrie
18
Den Spiegel