120.000 werd aangeboden als bijdrage aan de bouw van een tweede dreadnought, mits het parlement het budget voor het eer ste schip goedkeurde. De Vlootwet 1914 moest de financiële ondersteuning van de bouw van vijf dreadnoughts mogelijk maken. In december datzelfde jaar moest met bouw van het eerste schip worden be gonnen. Op dat moment was echter nog geen uitspraak gedaan voor welk ontwerp men uiteindelijk koos. De uitbraak van de Eerste Wereldoorlog op 28 juli en de gevol gen daarvan doorkruisten de Nederlandse plannen. Het dreadnought-programma ging in de koelkast en kwam er pas in de jaren dertig weer uit. Toen was er sprake van opnieuw drie slagkruisers in te zetten in Nederlands-lndië tegen de Japanse marine. De bouw werd nooit gerealiseerd doordat Nederland al door Duitsland was bezet. De De Schelde had overigens opnieuw belang stelling getoond om één van de drie beoog de slagkruisers te mogen bouwen. Achteraf zijn meerdere experts het er over eens dat het achterliggende Nederlandse strategische beleid niet het juiste was. Dit als navalisme aangeduide beleid ging uit van verkeerde uitgangspunten. Ge dacht werd dat de aanwezigheid van een Nederlandse slagvloot in Nederlands-lndië Japan ervan zou weerhouden om aan te vallen om niet op haar beurt te worden aan gevallen. Nederland ging er vanuit met haar dreadnoughts een aantrekkelijke bondge noot voor het Verenigd Koninkrijk en/of de Verenigde Staten van Amerika te zijn. Het nu gangbare idee is dat de praktijk heeft uitgewezen dat Japan alleen aanviel als het de handen elders vrij had. Daarnaast wordt ook betoogd dat het Nederlandse dreadnoughtontwerp inferieur was met te lichte bewapening en bepantsering in ver gelijking met dat van buitenlandse marines. Bovendien bestonden er ernstige twijfels over de beschikbaarheid van havenfacili teiten in Nederland en in Nederlands-lndië voor het onderhoud van deze schepen en de hiermee gepaard gaande kosten. Ook het benodigde personeel was niet voorhan den, kwantitatief noch kwalitatief. Over de auteur: ROM VAM MAAMEM (1958), archivist Gemeentearchief Vlissingen Bronnen Archief Kon Mij. De Schelde 1875-1970, Gemeente archief Vlissingen toegang 214 inv.nrs. 8, 301 en 818. 'Dutch 1913 battleship proposal' zie the link http:// en.wikipedia.org/wiki/Dutch_l 913_battleship_pro- posal 'Road to Strength: Battleshipplan 1912, zie the link http://www.netherlandsnavy.nl/battleshipplan_l 912. html - Anten, J. Navalisme nekt onderzeeboot. De invloed van buitenlandse zeestrategieën op de Nederlandse zeestrategie voor de defensie van Nederlands-lndië, 1912-1942. Amsterdam, 2011. Maanen, R.H.C. 'Russian and Japanese navies and the maintaining of the neutrality in the Dutch East Indies according to the Dutch newspaper Nieuwe Tilburgsche Courant dated 4 January 1905', op warships research.blogspot.com Mulder, Jt. En W.F. Ruygrok. De Nederlandsche Zeemacht. Pantserschepen, pantserdekschepen, mo nitors. Emmen, 2004. Teitler, G. De strijd om de slagkruisers 1938-1940. Dieren, 1984. Januari 2014 19

Tijdschriftenbank Zeeland

Den Spiegel | 2014 | | pagina 29