Het werd een succes! De komst van Polen naar Vlissingen (1946-1948) Jules Braat Vlissingen in 1946: een zwaar geschonden stad, vrijwel geen huis onbeschadigd, de buitenwijken geïnundeerd, talloze inwoners geëvacueerd en dus een flink geslonken bevolking. Met man en macht werd geprobeerd de schade te herstellen. Er was echter gebrek aan vakbekwame arbeiders, een probleem waarmee ook de Koninklijke Maatschappij De Schelde werd geconfronteerd. De KMS De maatschappij had de oorlog niet zon der kleerscheuren overleefd, daken van werkplaatsen en kranen waren zwaar be schadigd. Nadat de ergste oorlogsschade was hersteld, werd hard gewerkt aan de voltooiing van een grote opdracht van de Rotterdamse Lloyd, bouwnummer 214, de latere Willem Ruys. Ook had men een schip voor de Mij. Nederland onderhanden en er was een flinke voorraad reparatiewerk. Aan het begin van de oorlog had de werf 2250 man in dienst, na de bevrijding nog maar 1400. Een aantal arbeiders was on dergebracht in barakken en woonschepen, ook werd personeel met bussen vanuit Walcheren en Zuid Beveland aangevoerd. Wilde men economisch werken dan moest het aantal werknemers groeien tot 3500. Een groot probleem was echter het wer ven van voldoende geschikt personeel. Dat was op dat moment in Vlissingen en trouwens op heel Walcheren moeilijk te vinden. Omdat geen goede huisvesting ge boden kon worden, haakten ook arbeiders van buiten de provincie af. Als gevolg van personeelsgebrek zouden na voltooiing van de 214 vervolgorders moeten worden ge weigerd. Dat zou voor de stad en omgeving een rampscenario betekenen, bovendien zou voor ons land een belangrijke devie- zenbron opdrogen. Geïnterneerden Het personeelstekort was zo ernstig, dat een verzoek van het gemeentebestuur om Schelde-arbeiders bij de wederopbouw van Vlissingen in te schakelen door de directie werd afgewezen. Er werd zelfs overwogen om politieke delinquenten in de gieterij te werk te stellen, maar dat zag het personeel niet zitten. Toen er zelfs een staking over dreigde uit te breken, nam de directie het plan terug. Werving over de grens Toen in Nederland onvoldoende arbeiders konden worden gerekruteerd, kwamen bui tenlanders in het vizier. In de Limburgse mijnen werkten al jaren Italianen, Polen enz. Waarom niet in de scheepsbouw? In Duitsland zat een groot aantal Polen, leden van een Poolse divisie die aan de bevrijding van Nederland hadden deel genomen en zgn. displaced persons. Ook in Engeland waren veel gedemobiliseerde Poolse militairen, die niet naar hun inmid dels communistische vaderland wilden te rugkeren. Engeland kon deze mensen ech ter niet allemaal aan werk en een woning helpen. Met de werving van deze Polen zou een probleem kunnen worden opgelost. Daarbij kwam nog dat voor de oorlog de KMS voor Polen een onderzeeër had ge bouwd, de Orzel. Tijdens de bouw had di recteur Smit met de Polen kennisgemaakt en sympathie voor hen gekregen. Hij heeft zich dan ook na de oorlog ingespannen om Poolse militairen naar Nederland te halen en bij de KMS tewerk te stellen. 20 Den Spiegel

Tijdschriftenbank Zeeland

Den Spiegel | 2014 | | pagina 30