bleef diensten onderhouden in de vaargebie- den, waar ze vele jaren actief was. In 1936 vroeg de rederij bij diverse werven offertes aan voor de bouw van een nieuw groot passagiersschip. Na felle concurrentie verwierf de bekende werf Harland Wolff in Belfast de opdracht en op 17 juni 1937 werd de kiel gelegd voor het nieuwe schip. De rederij koos, na enige discussie voor de naam Andeshet tweede schip met die naam. De tonnage bedroeg 26.689 bruto register- ton en er was plaats voor 403 passagiers in de eerste klasse en 204 in de tweede, met een bemanning van 451 koppen. De voort stuwing bestond uit drie stoomturbines met 5.599 shp, goed voor een dienstsnelheid van 21 mijl. Het schip zou haar 'maiden voyage' bij het honderdjarig bestaan van de rederij op 26 september 1939 maken, de politieke en militaire ontwikkelingen in Europa gooiden echter roet in het eten. Troepenschip: 1939-1945 Het schip vertrok niet voor haar eerste reis uit Southampton maar werd naar Liverpool gedirigeerd. Op 21 november van dat jaar legde de Britse regering beslag op het schip en vormde het om tot troepenschip. Als troepenvaartuig kon het schip 4.096 militairen meenemen, maar dan waren wel alle ruimten bezet. Aanvullend kwam er een luchtafweer batterij aan boord en een installatie voor het afwerpen van diepte bommen. De Andes maakte haar eerste reis als troe pentransportschip op 9 december 1939 van Halifax naar het Verenigd Koninkrijk met Canadese eenheden. De volgende reis be stond uit het overbrengen van Australische militairen naar Engeland. Het schip voldeed uitstekend als troepen schip mede omdat haar bunkercapaciteit groot was. Tussen december 1941 en mei 1942 legde ze 38.00 zeemijlen af. In 1943 vervoerde de Andes 22.000 militairen in het kader van de geallieerde operaties in de Middellandse Zee en Noord-Afrika. Het schip maakte nog vele reizen om uitein- Op weg naar de afbouwkade noord. (Fotocollectie Gemeentearchief Vlissingen; Foto Dert) delijk op 10 september 1945 voor de eerste keer in haar thuishaven Southampton af te meren. Tijdens haar oorlogsperiode had de Andes 520.000 mijl afgelegd en 350.00 militairen vervoerd en was zonder noemenswaardige schade de oorlog doorgekomen. Queen of the South Atlantic Na de Tweede Wereldoorlog lag de Andes ruim twee jaar op haar bouwwerf in Belfast om van de nodige oorlogsuitrusting ont daan te worden. Men had veel tijd nodig om de hutten, die danig uitgewoond waren, weer geschikt te maken voor de naoorlogse passagiers, die alsmaar meer service en luxe verlangden. Om hier aan te kunnen voldoen werd het aantal hutten teruggebracht en ook aan de accommodatie volgden de nodige aanpas singen. Het werd een succes want de Andes werd geliefd bij velen en kreeg de toepasselij ke koosnaam: Queen of the South Atlantic. In 1953 vervulde de Andes een hoofdrol in Buenos Aires bij een grote vlootschouw en mocht als hoge gast President Peron verwelkomen. Veel eerbetoon dus voor de Andes. Maar het trans-Atlantische passagiersver voer liep verder terug als gevolg van de sterk opkomende luchtvaart. Het schip werd meer en meer ingezet voor cruises en in 1958 volgde de eerste grote cruise naar Rio de Janeiro en Kaapstad. Het lag voor de hand dat indien men het schip nog April 2014 13

Tijdschriftenbank Zeeland

Den Spiegel | 2014 | | pagina 19