bleef diensten onderhouden in de vaargebie-
den, waar ze vele jaren actief was.
In 1936 vroeg de rederij bij diverse werven
offertes aan voor de bouw van een nieuw
groot passagiersschip. Na felle concurrentie
verwierf de bekende werf Harland Wolff in
Belfast de opdracht en op 17 juni 1937 werd
de kiel gelegd voor het nieuwe schip.
De rederij koos, na enige discussie voor
de naam Andeshet tweede schip met die
naam.
De tonnage bedroeg 26.689 bruto register-
ton en er was plaats voor 403 passagiers in
de eerste klasse en 204 in de tweede, met
een bemanning van 451 koppen. De voort
stuwing bestond uit drie stoomturbines met
5.599 shp, goed voor een dienstsnelheid
van 21 mijl.
Het schip zou haar 'maiden voyage' bij
het honderdjarig bestaan van de rederij op
26 september 1939 maken, de politieke en
militaire ontwikkelingen in Europa gooiden
echter roet in het eten.
Troepenschip: 1939-1945
Het schip vertrok niet voor haar eerste reis
uit Southampton maar werd naar Liverpool
gedirigeerd. Op 21 november van dat jaar
legde de Britse regering beslag op het
schip en vormde het om tot troepenschip.
Als troepenvaartuig kon het schip 4.096
militairen meenemen, maar dan waren wel
alle ruimten bezet. Aanvullend kwam er
een luchtafweer batterij aan boord en een
installatie voor het afwerpen van diepte
bommen.
De Andes maakte haar eerste reis als troe
pentransportschip op 9 december 1939 van
Halifax naar het Verenigd Koninkrijk met
Canadese eenheden. De volgende reis be
stond uit het overbrengen van Australische
militairen naar Engeland.
Het schip voldeed uitstekend als troepen
schip mede omdat haar bunkercapaciteit
groot was. Tussen december 1941 en mei
1942 legde ze 38.00 zeemijlen af. In 1943
vervoerde de Andes 22.000 militairen in
het kader van de geallieerde operaties in de
Middellandse Zee en Noord-Afrika.
Het schip maakte nog vele reizen om uitein-
Op weg naar de afbouwkade noord.
(Fotocollectie Gemeentearchief Vlissingen; Foto Dert)
delijk op 10 september 1945 voor de eerste
keer in haar thuishaven Southampton af te
meren.
Tijdens haar oorlogsperiode had de Andes
520.000 mijl afgelegd en 350.00 militairen
vervoerd en was zonder noemenswaardige
schade de oorlog doorgekomen.
Queen of the South Atlantic
Na de Tweede Wereldoorlog lag de Andes
ruim twee jaar op haar bouwwerf in Belfast
om van de nodige oorlogsuitrusting ont
daan te worden. Men had veel tijd nodig
om de hutten, die danig uitgewoond waren,
weer geschikt te maken voor de naoorlogse
passagiers, die alsmaar meer service en
luxe verlangden.
Om hier aan te kunnen voldoen werd het
aantal hutten teruggebracht en ook aan de
accommodatie volgden de nodige aanpas
singen. Het werd een succes want de Andes
werd geliefd bij velen en kreeg de toepasselij
ke koosnaam: Queen of the South Atlantic.
In 1953 vervulde de Andes een hoofdrol
in Buenos Aires bij een grote vlootschouw
en mocht als hoge gast President Peron
verwelkomen. Veel eerbetoon dus voor de
Andes.
Maar het trans-Atlantische passagiersver
voer liep verder terug als gevolg van de
sterk opkomende luchtvaart. Het schip
werd meer en meer ingezet voor cruises
en in 1958 volgde de eerste grote cruise
naar Rio de Janeiro en Kaapstad. Het lag
voor de hand dat indien men het schip nog
April 2014
13