De werkzaamheden zijn in volle gang. Het schip heeft nog steeds een zwarte romp, kenmerkend voor passa giersschepen op de Atlantische routes. (Fotocollectie Gemeentearchief Viissingen; Archief PCZ) verantwoord zou willen exploiteren een om vangrijke verbouwing in het verschiet lag. De cruisevaart had tenslotte de toekomst. De directie van de Royal Mail Lines besloot, na lang wikken en wegen, het schip uitge breid te laten verbouwen en geheel aan te passen aan de wensen van de cruisepas sagier. Verbouwing in Viissingen De Koninklijke Maatschappij 'De Schelde' kon na zware concurrentie de grote ver bouwing van de Andes binnenhalen Het verwerven van de opdracht leidde tot grote vreugde op de werf en daarbuiten. De prijs voor het omvangrijke karwei be droeg 5.285.000,- gulden. De termijnen waren als volgt: 10% bij het tekenen van het contract, 10% bij aankomst op de werf, 20% na het eerste deel van de verbouwing, 20% bij het tweede deel van de verbouwing, 20% na 6 weken na voortgang van het werk en tenslotte nog 20% na voltooiing van het tweede deel van de verbouwing. De totale verbouwing zou aanvangen op 26 november 1959 en duren tot 1 juni 1960. Op 27 november 1959 arriveerde het schip onder grote publieke belangstelling in Viissingen. Het schip getooid met een zwarte romp werd door eigen sleepboten van de werf en door de havensleepboten van de SHV naar het dok gesleept. Zodra de Andes was afgemeerd gingen de werfarbeiders aan de slag. De verbouwing omvatte het slopen van de bestaande eer ste en tweede klas hutten op het C en D dek en vervolgens het omvormen tot een cruisehut. De Timmerfabriek maakte over uren om alles op tijd te kunnen afleveren. De renovatie omvatte tevens het installe ren van een airconditioning installatie, het maken van een kinderkamer, zwembad, bioscoop enzovoort. Tenslotte plaatste men twee motorsloepen geschikt voor 118 pas sagiers per boot. De bestaande dekkranen werden verwijderd en vervangen door klei nere, geschikt voor bagage en voorraden. Bij het slopen van de hutten kwam veel vooroorlogs eiken- en teakhout vrij. Dit hout vond gretig aftrek bij de Schelde me dewerkers, en via de 'Help u zelf werk plaats' aan de Aagje Dekenstraat was het voor een prikje te koop. Veel hout werd in de werkplaats omgevormd tot bijzettafels, stoelen, bedden, vogelkooien enz. Ook een oom van de auteur, timmerman van beroep, had op zolder een grote partij teakhout lig gen voor allerlei doeleinden. Hij sprak al tijd liefkozend over zijn Andeszolder en ook aan de afbouwkade op de werf bestond een heuse Andesloods. Het waren gouden tijden voor de Vlissingse knutselaars. Op maandag 21 maart brak er voor de tweede keer brand uit op het schip. De ei gen Schelde-brandweer kon voorkomen dat er zware schade ontstond. Men had echter wel geleerd dat een brand zich razend snel Scheldewerknemers aan het werk in de hutten. (Fotocollectie Gemeentearchief Viissingen; Archief PCZ) 14 Den Spiegel

Tijdschriftenbank Zeeland

Den Spiegel | 2014 | | pagina 20