De werkzaamheden zijn in volle gang. Het schip heeft
nog steeds een zwarte romp, kenmerkend voor passa
giersschepen op de Atlantische routes.
(Fotocollectie Gemeentearchief Viissingen; Archief PCZ)
verantwoord zou willen exploiteren een om
vangrijke verbouwing in het verschiet lag.
De cruisevaart had tenslotte de toekomst.
De directie van de Royal Mail Lines besloot,
na lang wikken en wegen, het schip uitge
breid te laten verbouwen en geheel aan te
passen aan de wensen van de cruisepas
sagier.
Verbouwing in Viissingen
De Koninklijke Maatschappij 'De Schelde'
kon na zware concurrentie de grote ver
bouwing van de Andes binnenhalen Het
verwerven van de opdracht leidde tot grote
vreugde op de werf en daarbuiten.
De prijs voor het omvangrijke karwei be
droeg 5.285.000,- gulden.
De termijnen waren als volgt:
10% bij het tekenen van het contract, 10%
bij aankomst op de werf, 20% na het eerste
deel van de verbouwing, 20% bij het tweede
deel van de verbouwing, 20% na 6 weken
na voortgang van het werk en tenslotte nog
20% na voltooiing van het tweede deel van
de verbouwing.
De totale verbouwing zou aanvangen op
26 november 1959 en duren tot 1 juni 1960.
Op 27 november 1959 arriveerde het
schip onder grote publieke belangstelling
in Viissingen. Het schip getooid met een
zwarte romp werd door eigen sleepboten
van de werf en door de havensleepboten
van de SHV naar het dok gesleept.
Zodra de Andes was afgemeerd gingen de
werfarbeiders aan de slag. De verbouwing
omvatte het slopen van de bestaande eer
ste en tweede klas hutten op het C en D
dek en vervolgens het omvormen tot een
cruisehut. De Timmerfabriek maakte over
uren om alles op tijd te kunnen afleveren.
De renovatie omvatte tevens het installe
ren van een airconditioning installatie, het
maken van een kinderkamer, zwembad,
bioscoop enzovoort. Tenslotte plaatste men
twee motorsloepen geschikt voor 118 pas
sagiers per boot. De bestaande dekkranen
werden verwijderd en vervangen door klei
nere, geschikt voor bagage en voorraden.
Bij het slopen van de hutten kwam veel
vooroorlogs eiken- en teakhout vrij. Dit
hout vond gretig aftrek bij de Schelde me
dewerkers, en via de 'Help u zelf werk
plaats' aan de Aagje Dekenstraat was het
voor een prikje te koop. Veel hout werd in
de werkplaats omgevormd tot bijzettafels,
stoelen, bedden, vogelkooien enz. Ook een
oom van de auteur, timmerman van beroep,
had op zolder een grote partij teakhout lig
gen voor allerlei doeleinden. Hij sprak al
tijd liefkozend over zijn Andeszolder en ook
aan de afbouwkade op de werf bestond een
heuse Andesloods. Het waren gouden tijden
voor de Vlissingse knutselaars.
Op maandag 21 maart brak er voor de
tweede keer brand uit op het schip. De ei
gen Schelde-brandweer kon voorkomen dat
er zware schade ontstond. Men had echter
wel geleerd dat een brand zich razend snel
Scheldewerknemers aan het werk in de hutten.
(Fotocollectie Gemeentearchief Viissingen;
Archief PCZ)
14
Den Spiegel