Gewijzigde wegen structuur
na de herverkaveling in de Welzinge en
Oost-Souburg
Snelcommissie Walcheren
Mart Miewenhuijse
Op 2 augustus 1945 werd de provinciale
'Snelcommissie Walcheren' geïnstalleerd, ruim
een halfjaar voordat het laatste dijkgat in
Ritthem gedicht was. Deze commissie had tot
taak een herinrichtingsplan op te stellen van het
geïnundeerde Walcheren. Ze vond dat rekening
gehouden moest worden met het toegenomen
wegverkeer, de recreatie en de eventuele
vestiging van industrieën. Het verkeer moest
nog steeds vooral door de kernen geleid worden.
Degenen die zitting namen in de Snelcommissie
waren o.a. de Provinciale Planologische Dienst
(PPD), de Polder Walcheren en afgevaardigden
van grondbezitters en -pachters.
In september 1946 werd het rapport aan
Gedeputeerde Staten aangeboden.
De PPD maakte voor de commissie een
kaart waarop ten noorden en westen van
Vlissingen grote industrieterreinen waren
aangegeven. Het tot dan toe zeer bescheiden
industrieterrein ten oosten van het Kanaal
door Walcheren werd in de plannen vergroot
tot aan de Zuidersluiswatergang in de ge
meente Ritthem. Er werd een nieuwe hoofd
weg ingetekend van Nieuwland naar Oost-
Souburg. Vóór de Middelburgsestraat splitst
de geprojecteerde weg zich op in twee rich
tingen, de ene weg gaat in de richting van de
Bermweg en station Vlissingen, de andere
loopt over het Kanaal door Walcheren. Ten
westen van de Nieuwe Vlissingseweg zijn
op- en afritten getekend. De weg gaat met
een grote bocht verder in zuidelijke richting
naar de Beatrixlaan en Paul Krugerstraat.
Halverwege de weg tussen Nieuwland en
Oost-Souburg kan de reiziger links afslaan
naar het nieuwe geprojecteerde vliegveld in
de Welzinge. Het vliegveld zou drie start- en
landingsbanen krijgen.
Een vliegveld in de Welzinge
De beste plaats voor een nieuw vliegveld
was volgens de meeste deskundigen het
Noord-Sloe, gemeente Arnemuiden. Toch
sprak de Snelcommissie de voorkeur uit
voor een vliegveld in de Welzinge, omdat
ze vreesde dat de uitvoering van het Drie-
Eilandenplan nog minstens 10 jaar op
zich zou laten wachten. Ze concludeerde
dat Zeeland zo lang niet kon wachten, dus
was het gebied ten noorden van Ritthem
de beste optie. Herstel van het vliegveld
in Vlissingen, als tijdelijke oplossing, werd
onwenselijk geacht, aangezien Vlissingen
dan geen insteekhavens zou kunnen aan
leggen. De gemeente Ritthem sprak zich in
de gemeenteraadsvergadering van 22 april
1947 uit tegen een vliegveld binnen haar
gemeentegrenzen. Er werd betoogd dat er
200 ha cultuurgrond verloren zou gaan.
De grond van het net ingepolderde Noord-
Sloe bevatte meer zand en lag dichter bij
de spoorlijn dan de grond in de Welzinge. In
het Noord-Sloe hoefde men bovendien geen
boeren uit te kopen. De heer De Groot, ge
meenteraadslid in Ritthem, vond dat zelfs
als het vliegveld niet in de gemeente zou
komen, er toch nieuwe wegen moesten
komen in de Welzinge. De voorzitter liet
daarop een kaart zien van de nieuw ont
worpen wegen. De heer De Pagter bepleitte
het doortrekken van de Dorpsweg via de
Rammekensweg naar het Zuid-Sloe. dit het
verslag van de gemeenteraad van Ritthem
dd. 27 juni 1950 blijkt dat de Bevelandse
16
Den Spiegel