Gewijzigde wegen structuur na de herverkaveling in de Welzinge en Oost-Souburg Snelcommissie Walcheren Mart Miewenhuijse Op 2 augustus 1945 werd de provinciale 'Snelcommissie Walcheren' geïnstalleerd, ruim een halfjaar voordat het laatste dijkgat in Ritthem gedicht was. Deze commissie had tot taak een herinrichtingsplan op te stellen van het geïnundeerde Walcheren. Ze vond dat rekening gehouden moest worden met het toegenomen wegverkeer, de recreatie en de eventuele vestiging van industrieën. Het verkeer moest nog steeds vooral door de kernen geleid worden. Degenen die zitting namen in de Snelcommissie waren o.a. de Provinciale Planologische Dienst (PPD), de Polder Walcheren en afgevaardigden van grondbezitters en -pachters. In september 1946 werd het rapport aan Gedeputeerde Staten aangeboden. De PPD maakte voor de commissie een kaart waarop ten noorden en westen van Vlissingen grote industrieterreinen waren aangegeven. Het tot dan toe zeer bescheiden industrieterrein ten oosten van het Kanaal door Walcheren werd in de plannen vergroot tot aan de Zuidersluiswatergang in de ge meente Ritthem. Er werd een nieuwe hoofd weg ingetekend van Nieuwland naar Oost- Souburg. Vóór de Middelburgsestraat splitst de geprojecteerde weg zich op in twee rich tingen, de ene weg gaat in de richting van de Bermweg en station Vlissingen, de andere loopt over het Kanaal door Walcheren. Ten westen van de Nieuwe Vlissingseweg zijn op- en afritten getekend. De weg gaat met een grote bocht verder in zuidelijke richting naar de Beatrixlaan en Paul Krugerstraat. Halverwege de weg tussen Nieuwland en Oost-Souburg kan de reiziger links afslaan naar het nieuwe geprojecteerde vliegveld in de Welzinge. Het vliegveld zou drie start- en landingsbanen krijgen. Een vliegveld in de Welzinge De beste plaats voor een nieuw vliegveld was volgens de meeste deskundigen het Noord-Sloe, gemeente Arnemuiden. Toch sprak de Snelcommissie de voorkeur uit voor een vliegveld in de Welzinge, omdat ze vreesde dat de uitvoering van het Drie- Eilandenplan nog minstens 10 jaar op zich zou laten wachten. Ze concludeerde dat Zeeland zo lang niet kon wachten, dus was het gebied ten noorden van Ritthem de beste optie. Herstel van het vliegveld in Vlissingen, als tijdelijke oplossing, werd onwenselijk geacht, aangezien Vlissingen dan geen insteekhavens zou kunnen aan leggen. De gemeente Ritthem sprak zich in de gemeenteraadsvergadering van 22 april 1947 uit tegen een vliegveld binnen haar gemeentegrenzen. Er werd betoogd dat er 200 ha cultuurgrond verloren zou gaan. De grond van het net ingepolderde Noord- Sloe bevatte meer zand en lag dichter bij de spoorlijn dan de grond in de Welzinge. In het Noord-Sloe hoefde men bovendien geen boeren uit te kopen. De heer De Groot, ge meenteraadslid in Ritthem, vond dat zelfs als het vliegveld niet in de gemeente zou komen, er toch nieuwe wegen moesten komen in de Welzinge. De voorzitter liet daarop een kaart zien van de nieuw ont worpen wegen. De heer De Pagter bepleitte het doortrekken van de Dorpsweg via de Rammekensweg naar het Zuid-Sloe. dit het verslag van de gemeenteraad van Ritthem dd. 27 juni 1950 blijkt dat de Bevelandse 16 Den Spiegel

Tijdschriftenbank Zeeland

Den Spiegel | 2014 | | pagina 22