Omdat buskruit een belangrijke exportpro duct was voor de Afrikaanse handel diende Jan de Zitter Zonen in 1765 een verzoek in bij de Vlissingse vroedschap om een ei gen buskruitmolen te mogen bouwen en te exploiteren. De stadsbestuurlijke toestem ming werd op 1 juni 1765 verleend. In ver band met explosiegevaar moest de Nieuwe Molen wel op 'een groot half uur gaans van de stadt' worden gebouwd, en wel op de Ambachtsheerlijkheid Oost-Souburg. De buskruitmolen, die ooit iets ten zuiden van de huidige Marinekazerne aan de Oostelijke Bermweg heeft gestaan, is in de negentien de eeuw afgebroken. Door berichten in de Middelburgsche Courant weten we dat de molen in 1766 al in gebruik was en dat Jan de Zitter Zonen in 1785 nog steeds de bedrijfsleiding voerden. De samenstelling van de opeenvolgende cargazoenen van de Magdalena Maria is niet bekend. Wel is een kopie van de car galijst van het eerder genoemde schip America in het Vlissingse Gemeentearchief bewaard gebleven. Dit eveneens 75 voet lange slavenschip maakte in 1766-1767 een driehoeksreis naar Angola en Suriname en op de lijst van verscheepte ruilwaar staan 52 verschillende producten ter waar de van bijna 34.200 gulden. Het aandeel textiel bedroeg 75% van de lading en bus kruit en vuurwapens 12%. Zie tabel 1. Tabel 1Cargazoen (gulden) voor de slavenhande Git onderzoek naar de lading van slaven schepen van de MCC blijkt dat die voor on geveer een kwart tot een derde uit buskruit en vuurwapens bestond. De waarde van de buskruit- en vuurwapenlading van de America ligt daar met 12% dus ver onder en daar moet een verklaring voor zijn. Om een antwoord te vinden op die vraag zijn de cargalijsten van twee MCC-slavenschepen Eenigheid en Haast U Langzaam) onder zocht die in diezelfde periode direct op Angola zeilden. Het resultaat kwam over een met dat van de America. Ook daar be stond de lading voor driekwart uit textiel. Zie tabel 2. Wat verder opvalt uit de drie onderzochte ladinglijsten voor Angola was de aanwezig heid van zeer luxe en kostbare goederen, zoals 'roode en blauwe mantels met goudt, swart en roodt fluweel met silver, hoeden met goude of silver kant en strengen met bloedcoraal'. Deze producten dienden voor de handel en waren ook 'presentiegeschen- ken' voor de plaatselijke Afrikaanse prinsen die het koninklijk gezag op de Angolese slavenmarkten vertegenwoordigden. De Magdalena Maria heeft echter nooit op Angola gevaren. Alle zeven reizen gingen naar de kust van Guinea, een handelsge bied dat vanaf het huidige Senegal tot aan op Angola, rederij Jan de Zitter Zonen type, lengte periode textiel buskruit vuurwapens sterke drank overige totaal America fregat, 75 vt 1766-1767 25.753 75 3.951 12 1.845 5 2.650 8 34.198 Bron: Gemeentearchief Vlissingen, Aanwinsten 1991-126 Tabel 2. Cargazoen (gulden) slavenhandel op Angola, Middelburgse Commercie Compagnie type, lengte periode textiel buskruit vuurwapens sterke drank overige totaal Eenigheid snauw, 80 vt 1766-1767 31.882 75 5.127 12 2.493 6 3.191 7 42.693 Haast Cl Langzaam fregat, 85 vt 1766-1768 43.464 77 6.090 11 3.060 5 3.778 7 56.392 Bronnen: Zeeuws Archief MCC 399 en 519. 10 Den Spiegel

Tijdschriftenbank Zeeland

Den Spiegel | 2014 | | pagina 18