Zeeland. In de Scheldestad had men toen al wel in de gaten voorlopig nog van de stoomtrein verstoken te zijn. Het Vlissings Weekblad berichtte op 7 februari 1863: 'In Holland denkt men welllgt dat deze tijding alhier met blijdschap is vernomen, doch de deelneming is zeer gering. De Vlissingers toch vreezen dat de locomotief versleten zal zijn, alvorens zij er genot zullen hebben. De algemeene wensch is, dat ook van deze zijde met de werkzaamheden mogt worden begonnen.' Eind dat jaar, op 22 decem ber 1863, werd het tracé van Roosendaal tot Bergen op Zoom in gebruik genomen. Een dag later startte de uitvoering van de dienst (exploitatie genoemd), verzorgd door de Maatschappij tot Exploitatie van Staatsspoorwegen (MESS, kortweg af gekort tot SS). In 1868 was het gedeelte tot Goes gereed, inclusief een dam in het Kreekrak. Weer vier jaar later, in 1872, was het Sloe afgedamd en de Zeeuwse lijn tot Middelburg gereed. De havenwerken in Vlissingen Als vervangende vaarroute voor het Kreek rak werd het Kanaal door Zuid-Beveland gegraven. Het Kanaal door Walcheren werd gerealiseerd ter compensatie van het af gedamde Sloe. Voor het Kanaal door Wal cheren werd deels het Middelburgse Haven kanaal uit 1817 benut, dat in het Veersegat uitmondde. Dit werd verlengd tot Vlis singen, zodat vanaf de Westerschelde via het 13,6 kilometer lange kanaal het Veerse gat kon worden bereikt. Bij de twee kanaal mondingen verrezen sluizencomplexen met De aanleg van het Kanaal door Walcheren, de bouw van de binnenkeer- en schutsluis op 11 maart 1869. Gemeentearchief Vlissingen, collectie A.L. Preuninger Oktober 2014 27

Tijdschriftenbank Zeeland

Den Spiegel | 2014 | | pagina 35