Zeeland. In de Scheldestad had men toen
al wel in de gaten voorlopig nog van de
stoomtrein verstoken te zijn. Het Vlissings
Weekblad berichtte op 7 februari 1863: 'In
Holland denkt men welllgt dat deze tijding
alhier met blijdschap is vernomen, doch de
deelneming is zeer gering. De Vlissingers
toch vreezen dat de locomotief versleten zal
zijn, alvorens zij er genot zullen hebben.
De algemeene wensch is, dat ook van deze
zijde met de werkzaamheden mogt worden
begonnen.' Eind dat jaar, op 22 decem
ber 1863, werd het tracé van Roosendaal
tot Bergen op Zoom in gebruik genomen.
Een dag later startte de uitvoering van de
dienst (exploitatie genoemd), verzorgd
door de Maatschappij tot Exploitatie van
Staatsspoorwegen (MESS, kortweg af
gekort tot SS). In 1868 was het gedeelte
tot Goes gereed, inclusief een dam in het
Kreekrak. Weer vier jaar later, in 1872, was
het Sloe afgedamd en de Zeeuwse lijn tot
Middelburg gereed.
De havenwerken in Vlissingen
Als vervangende vaarroute voor het Kreek
rak werd het Kanaal door Zuid-Beveland
gegraven. Het Kanaal door Walcheren werd
gerealiseerd ter compensatie van het af
gedamde Sloe. Voor het Kanaal door Wal
cheren werd deels het Middelburgse Haven
kanaal uit 1817 benut, dat in het Veersegat
uitmondde. Dit werd verlengd tot Vlis
singen, zodat vanaf de Westerschelde via
het 13,6 kilometer lange kanaal het Veerse
gat kon worden bereikt. Bij de twee kanaal
mondingen verrezen sluizencomplexen met
De aanleg van het Kanaal door Walcheren, de bouw van de binnenkeer- en schutsluis op 11 maart
1869. Gemeentearchief Vlissingen, collectie A.L. Preuninger
Oktober 2014
27