t tmvmwM gal iMEi f
een dubbele schutsluis. Bovendien wer
den bij Vlissingen twee binnenhavens en
een buitenhaven gegraven. Zowel het ka
naal als de havens werden (als een van de
laatste waterstaatkundige projecten in ons
land) vrijwel volledig met de hand gegra
ven. De funderingspalen voor de schutslui
zen werden wel met stoom ingeheid. De
kanaalwerken tussen Middelburg en Vlissin
gen werden aangenomen door aannemer
Van de Griendt. Die wierf daarvoor zoge
naamde 'polderjongens', grondwerkers uit
zowel Nederland als België.
De havenwerken in Vlissingen werden uitge
voerd naar ontwerp van ingenieur M. Simon
uit 1863. Deze was als eerstaanwezend inge
nieur belast met de aanleg van de Zeeuwse
lijn. Ondanks dat aspirant ingenieur Dr. Bruno
J. Tideman een ander plan indiende, waar
door onder meer het treinstation dichter bij
de stad kon komen te liggen, kozen de in
genieurs van Waterstaat en de SS voor het
oorspronkelijke plan van Simon.
Twee stations te Vlissingen
Daarbij ging men echter wel volledig voor
bij aan de plaatselijke belangen van Vlis
singen door de haven en de spoorlijn ver
buiten de stad aan te leggen. De spoorlijn
werd namelijk vanaf Middelburg aange
legd op de oostelijke oever van het nieu
we kanaal, waarbij het eindstation bij de
buitenhaven van Vlissingen werd gesi
tueerd in verband met de bootdienst op
Engeland. Dit station lag op circa 1,5 kilo
meter van het stadscentrum. De Kamer
van Koophandel in Vlissingen en de plaat
selijke gemeenteraad waren echter bezorgd
dat op deze manier de Zeeuwse lijn en haar
eindstation weinig nut zouden opleveren
voor Vlissingen. Protesten aan de Minister
van Binnenlandse Zaken leidden er toe dat
werd besloten om dichter bij de stad een
tweede station te bouwen. De Zeeuwse lijn
werd nu in zijn geheel vanaf Middelburg
tot aan Vlissingen vlak naast het kanaal
aangelegd tot aan de Keersluisbrug, waar
het 'lokaalstation', station Vlissingen-Stad,
verrees. De afstand tot de Zeeuwse lijn en
de stad werd door de bouw van dit station
gereduceerd tot ongeveer 1 kilometer. Bij
station Vlissingen-Stad werd een groot lo-
comotievendepot gebouwd. Het station aan
de Buitenhaven werd door middel van een
enkelsporige lijn van ongeveer een kilome
ter lengte verbonden met de hoofdlijn. Aan
de Buitenhaven van Vlissingen kwam voor
alsnog een tijdelijk station, bestaande uit
een laag en langgerekt gebouw met dou
anefaciliteiten, wachtruimten en een paar
dienstwoningen.
De eerste trein in Vlissingen
Al op 20 januari 1872 kwam de eerste
stoomlocomotief in Vlissingen aan. In
de Vlissingsche Courant van 25 januari
stond: 'Zaterdag jl., den 20sten Januari,
is de eerste proefrid op den spoorweg tus-
Het eerste havenstation omstreeks 1890. Gemeentearchief Vlissingen
28
Den Spiegel