t tmvmwM gal iMEi f een dubbele schutsluis. Bovendien wer den bij Vlissingen twee binnenhavens en een buitenhaven gegraven. Zowel het ka naal als de havens werden (als een van de laatste waterstaatkundige projecten in ons land) vrijwel volledig met de hand gegra ven. De funderingspalen voor de schutslui zen werden wel met stoom ingeheid. De kanaalwerken tussen Middelburg en Vlissin gen werden aangenomen door aannemer Van de Griendt. Die wierf daarvoor zoge naamde 'polderjongens', grondwerkers uit zowel Nederland als België. De havenwerken in Vlissingen werden uitge voerd naar ontwerp van ingenieur M. Simon uit 1863. Deze was als eerstaanwezend inge nieur belast met de aanleg van de Zeeuwse lijn. Ondanks dat aspirant ingenieur Dr. Bruno J. Tideman een ander plan indiende, waar door onder meer het treinstation dichter bij de stad kon komen te liggen, kozen de in genieurs van Waterstaat en de SS voor het oorspronkelijke plan van Simon. Twee stations te Vlissingen Daarbij ging men echter wel volledig voor bij aan de plaatselijke belangen van Vlis singen door de haven en de spoorlijn ver buiten de stad aan te leggen. De spoorlijn werd namelijk vanaf Middelburg aange legd op de oostelijke oever van het nieu we kanaal, waarbij het eindstation bij de buitenhaven van Vlissingen werd gesi tueerd in verband met de bootdienst op Engeland. Dit station lag op circa 1,5 kilo meter van het stadscentrum. De Kamer van Koophandel in Vlissingen en de plaat selijke gemeenteraad waren echter bezorgd dat op deze manier de Zeeuwse lijn en haar eindstation weinig nut zouden opleveren voor Vlissingen. Protesten aan de Minister van Binnenlandse Zaken leidden er toe dat werd besloten om dichter bij de stad een tweede station te bouwen. De Zeeuwse lijn werd nu in zijn geheel vanaf Middelburg tot aan Vlissingen vlak naast het kanaal aangelegd tot aan de Keersluisbrug, waar het 'lokaalstation', station Vlissingen-Stad, verrees. De afstand tot de Zeeuwse lijn en de stad werd door de bouw van dit station gereduceerd tot ongeveer 1 kilometer. Bij station Vlissingen-Stad werd een groot lo- comotievendepot gebouwd. Het station aan de Buitenhaven werd door middel van een enkelsporige lijn van ongeveer een kilome ter lengte verbonden met de hoofdlijn. Aan de Buitenhaven van Vlissingen kwam voor alsnog een tijdelijk station, bestaande uit een laag en langgerekt gebouw met dou anefaciliteiten, wachtruimten en een paar dienstwoningen. De eerste trein in Vlissingen Al op 20 januari 1872 kwam de eerste stoomlocomotief in Vlissingen aan. In de Vlissingsche Courant van 25 januari stond: 'Zaterdag jl., den 20sten Januari, is de eerste proefrid op den spoorweg tus- Het eerste havenstation omstreeks 1890. Gemeentearchief Vlissingen 28 Den Spiegel

Tijdschriftenbank Zeeland

Den Spiegel | 2014 | | pagina 36