schen Goes en Vlissingen gedaan en heeft
alzoo het voor Zeeland en geheel Fiederland
merkwaardig feit plaats gegrepen dat
de eerste locomotief met eigen beweeg
kracht Vlissingen, het beginpunt van den
Zeeuwsch-Dultschen spoorweg, heeft be
reikt.' Diverse SS-ingenieurs reden die
morgen met enkele rijtuigen via de weg
over de Sloedam naar Goes. Daar stond lo
comotief 'New York' met één rijtuig gereed,
waarmee men 'zonder eenige stoornis, na
zich hier en daar te hebben opgehouden,
op het nog in aanleg zijnde haven-station te
Vlissingen' aankwam.
Op 1 november 1872 werd de spoorlijn
tot Vlissingen-Stad geopend, waarmee
de Zeeuwse lijn voltooid was. De officiële
opening liet echter nog op zich wachten.
Het duurde namelijk nog diverse maanden
voor de werkzaamheden aan de haven in
Vlissingen gereed waren.
Officiële opening en de dienstuitvoering in
de navolgende jaren
Op maandag 8 september 1873 was het zo
ver; ook het station Vlissingen-Haven werd
nu in gebruik genomen. Koning Willem III
reed met zijn gevolg met een speciale trein
via de Zeeuwse lijn naar Vlissingen. Door de
stad werd een feestelijke optocht georgani
seerd. Ook de twee volgende dagen von
den vele festiviteiten plaats, op woensdag
10 september besloten met een volks
bal voor de inwoners van Vlissingen. Dirk
Dronkers als initiatiefnemer van de Zeeuwse
lijn werd tijdens deze dagen niet vergeten.
Samen met ingenieur M. Simon stond zijn
naam op een erepoort in de Vlissingse bin
nenstad en zijn naambord werd in de ko
ninklijke optocht meegevoerd. Eindelijk was
zijn wens in vervulling gegaan: Zeeland was
niet langer geïsoleerd ten opzichte van de
rest van Nederland.
Op 18 december 1873 voer het eerste koop
vaardijschip, afkomstig uit Nederlands-Indië,
het Kanaal door Walcheren binnen om af te
meren in de Zeeuwse hoofdstad.
In eerste instantie reden er per dag vier rei
zigerstreinen per richting op de Zeeuwse
lijn; vanaf 1878 werden dit er zes. Er wer
den zowel losse reizigerstreinen ingezet als
gecombineerde waarbij ijlgoederentreinen of
posttreinen personenrijtuigen meevoerden.
Wordt vervolgd in de volgende Den Spiegel
Prent van de opening van de spoorweg- en havenwerken door Koning Willem III op
8 september 1873. Gemeentearchief Vlissingen.
Oktober 2014
29