schen Goes en Vlissingen gedaan en heeft alzoo het voor Zeeland en geheel Fiederland merkwaardig feit plaats gegrepen dat de eerste locomotief met eigen beweeg kracht Vlissingen, het beginpunt van den Zeeuwsch-Dultschen spoorweg, heeft be reikt.' Diverse SS-ingenieurs reden die morgen met enkele rijtuigen via de weg over de Sloedam naar Goes. Daar stond lo comotief 'New York' met één rijtuig gereed, waarmee men 'zonder eenige stoornis, na zich hier en daar te hebben opgehouden, op het nog in aanleg zijnde haven-station te Vlissingen' aankwam. Op 1 november 1872 werd de spoorlijn tot Vlissingen-Stad geopend, waarmee de Zeeuwse lijn voltooid was. De officiële opening liet echter nog op zich wachten. Het duurde namelijk nog diverse maanden voor de werkzaamheden aan de haven in Vlissingen gereed waren. Officiële opening en de dienstuitvoering in de navolgende jaren Op maandag 8 september 1873 was het zo ver; ook het station Vlissingen-Haven werd nu in gebruik genomen. Koning Willem III reed met zijn gevolg met een speciale trein via de Zeeuwse lijn naar Vlissingen. Door de stad werd een feestelijke optocht georgani seerd. Ook de twee volgende dagen von den vele festiviteiten plaats, op woensdag 10 september besloten met een volks bal voor de inwoners van Vlissingen. Dirk Dronkers als initiatiefnemer van de Zeeuwse lijn werd tijdens deze dagen niet vergeten. Samen met ingenieur M. Simon stond zijn naam op een erepoort in de Vlissingse bin nenstad en zijn naambord werd in de ko ninklijke optocht meegevoerd. Eindelijk was zijn wens in vervulling gegaan: Zeeland was niet langer geïsoleerd ten opzichte van de rest van Nederland. Op 18 december 1873 voer het eerste koop vaardijschip, afkomstig uit Nederlands-Indië, het Kanaal door Walcheren binnen om af te meren in de Zeeuwse hoofdstad. In eerste instantie reden er per dag vier rei zigerstreinen per richting op de Zeeuwse lijn; vanaf 1878 werden dit er zes. Er wer den zowel losse reizigerstreinen ingezet als gecombineerde waarbij ijlgoederentreinen of posttreinen personenrijtuigen meevoerden. Wordt vervolgd in de volgende Den Spiegel Prent van de opening van de spoorweg- en havenwerken door Koning Willem III op 8 september 1873. Gemeentearchief Vlissingen. Oktober 2014 29

Tijdschriftenbank Zeeland

Den Spiegel | 2014 | | pagina 37