geen leidingen naar de woningen: het water moest worden opgehaald bij een uitgifte punt. In de loop van de jaren tachtig en ne gentig zouden die aansluitingen er wel ko men. Net als bij de gastoevoer was dit een particuliere beslissing van de bewoner van een pand: het kostte geld en werd dus als luxeproduct gezien. In 1894 werd een wa tertoren gebouwd om voldoende voorraad te hebben en om de druk op de leidingen te kunnen houden. In de loop van de twintig ste eeuw zou het leidingennet beter worden, zich verder uitbreiden en toegankelijk wor den voor alle inwoners van de stad. De komst van een goede drinkwatervoor ziening heeft Vlissingen geen grote com merciële voordelen gebracht. De stad groeide wel, omdat de werkgelegenheid was toegenomen, er dagelijks twee sche pen van de SMZ in de haven kwamen en op de terreinen van de werf de schoorste nen weer rookten. De echte vooruitgang had moeten komen van het aantal aan- en afvaarten in de havens en dat ging tussen 1876 en 1888 juist achteruit. In dat eerste jaar waren er 93 inklaringen en 118 uitkla- ringen. Twaalf jaar later waren dat er 79 en 73. In de gemeenteraad kwam men al snel tot de conclusie dat er meer moest gebeu ren om dit te veranderen. Natuurlijk was er de sterk toegenomen concurrentie van Rotterdam, maar ook Vlissingen zelf had veel steken laten vallen. Men wees onder andere op de afwezigheid van een droog dok ten behoeve van reparatiewerkzaam heden en het ontbreken van loskranen die ook de grotere schepen konden laden en lossen. De voordelen van de drinkwatervoorzie ning lagen op een ander vlak, net als die van de gasaanvoer, de elektrificatie van de stad, de verbetering en uitbreiding van de riolen en de komst van de telegraaf en de telefoon. Het maakte van Vlissingen een moderne woon- en werkstad waar het goed toeven was voor de eigen bevolking en voor de gasten van buitenaf die in toene mende mate de stad en de badplaats kwa men bezoeken. Vlissingen was klaar voor de twintigste eeuw en zou dankzij een reeks van uitmuntende bestuurders in de eerste veertig jaar van die eeuw wel volop de kan sen gaan pakken. Bovengronds nu. Over de auteur: PETER VAN DRÜENEN (1952) is histo ricus en zeker niet in de laatste plaats, Vlissinger. Hij werkt momenteel aan het gedenkboek Vlissingen 700jaar'. Bronnen - Antonisse, R., Worsteling om water. De openbare watervoorziening in Zuidwest-Nederland (Middel burg, 1991) - Antonisse, R., Energie en wisselend tij. De open bare energievoorziening in Zuidwest-Nederland (Middelburg, 1991) - Bruggeman, J., Honderd jaar Telefoon 1881-1981 (Den Haag, 1981) - Diesen, G. van, 'De drinkwatervoorziening te Vlis singen' in: Archiefvroegere en latere mededeelin- gen voornamelijk in betrekking tot Zeeland (1880) (Middelburg, 1880) - Druenen, P.G. van, 'Mailboten en treinen in Vlissin- gen' in: Den Spiegel 2011-1 (Vlissingen 2011) Gemeentearchief Vlissingen, Vlissingsche Courant 1874, 1875, 1880, 1881, 1882, 1883, 1884, 1891, 1908, 1909, 1910, 1921, 1924; Middelburgsche Courant 1822, 1850 - Jacobs, J.J. en Meerman A., 100 jaar toerisme in Vlissingen (Vlissingen, 1992) - Kok, G. A., De Koninklijke Weg, honderd jaar ge schiedenis Koninklijke Maatschappij De Schelde te Vlissingen 1875-1975 (Middelburg, 1975) - Lintsen, H., De geschiedenis van de techniek in Nederland. Wording van een moderne samenleving 1800-1890, deel 2,3 en 4 (Zutphen, 1992-1995) - Schepman, J.T.H.C., 'Optische telegrafie in Vlissin- gen' in: Den Spiegel 1989-3 (Vlissingen, 1989) ünger, W.S. en J.J. Westendorp Boerma, 'De steden van Zeeland' in: Archief. Vroegere en latere medede lingen voornamelijk in betrekking tot Zeeland, uitge geven door het Zeeuwsch Genootschap der Weten schappen (Middelburg, 1955) - Winkelman, H.P., Geschiedkundige plaatsbeschrij ving van Vlissingen (Vlissingen, 1873) - Witkamp, P.H., Aardrijkskundig woordenboek Nederland (Amsterdam, 1877) Januari 2015 13

Tijdschriftenbank Zeeland

Den Spiegel | 2015 | | pagina 15