Station Vlissingen, 1873-2013 (vervolg nummer 4) Jan van der Male Bootverbindingen Hoe zag de omgeving van het Vlissingse stationsgebied er in die eerste jaren uit? Vlissingen was dan wel een eindstation voor de spoorlijn, dat betekende niet dat reizigers hier niet verder konden. Zij kon den allereerst overstappen op de boot rich ting Breskens en Terneuzen. Deze dienst werd onderhouden door de 'Provinciale Stoombootdienst op de Westerschelde', kortweg PSD opgericht in 1866. Tijdens de Tweede Wereldoorlog wijzigde de naam in 'Provinciale Stoombootdiensten in Zeeland'. De PSD kreeg, na het ge reedkomen van de havenwerken in 1873, een aanlegplaats op de hoek van de Buitenhaven met de Eerste Binnenhaven. Aan boord van de met steenkool gestookte schepen was altijd voldoende proviand om de passagiers minimaal drie dagen in leven te houden. Het mocht eens gebeuren dat de kapitein bij mist de koers zou kwijtraken... Daarnaast werd in 1875 de Stoomvaart Maatschappij Zeeland (SMZ) opgericht. In samenwerking met de London, Chatham Dover Railways (LCDR) werd een stoom bootdienst tussen Vlissingen en Sheerness opgezet, waarvandaan per trein Londen kon worden bereikt. Hoewel de aanleg plaats in Sheerness van tijdelijke aard was, werd de verbinding toch alvast geopend en wel op maandag 19 juli 1875. De komst van de mailtrein Als gevolg daarvan werd de Zeeuwse lijn al vlug een internationale spoorverbinding. De Staats Spoorwegen lieten, aansluitend op de boot uit Engeland, doorgaande trei nen rijden richting Duitsland en verder, aangeduid als boottrein. Op 26 juli 1875 werd voor het eerst een doorgaand rijtuig le en 2e klasse ingezet van Vlissingen rich ting Keulen, als aansluiting op de nacht boot uit Sheerness. Nadat op 15 mei 1876 de definitieve haven in Queensborough was geopend, vertrok een dag later de boottrein in aansluiting daarop vanaf Vlissingen-Haven via Venlo naar Keulen. De SMZ wist naam te maken door op 3 oktober 1876 een contract af te slui ten met de Nederlandse posterijen voor het vervoer van post tussen Nederland en Engeland. De komende tien jaar mocht de maatschappij nu de post over de Noordzee vervoeren. Dit betekende voor de SMZ niet alleen een financieel succes, maar ook een positieve ontwikkeling voor het ima go en dus voor de reizigersaantallen. Men mocht zich nu immers 'poststoomboot- maatschappij' noemen. In 1877 werd de eretitel 'Koninklijke' toegekend en vanaf nu heette het bedrijf 'Stoomvaart Maatschappij Zeeland, Koninklijke Nederlandse Postvaart NV'. De internationale boottreinen beston den niet alleen uit doorgaande reizigersrij tuigen, maar ook uit postrijtuigen. De naam 'mailtreinen' raakte daarvoor in gebruik. In de huidige tijd, waarin e-mail een belang rijke vorm van communicatie is gewor den, kunnen wij het ons amper voorstellen, maar aan het einde van de 19e eeuw was post hét communicatiemiddel waarmee be stellingen, opdrachten en financiën werden verstuurd. Aangezien de telefoon nog in de kinderschoenen stond en de radio nog niet bekend was, moesten kranten snel ver voerd worden zodat nieuwsberichten wijd verspreid werden. Hoewel de oudste krant al enkele honderden jaren bestond, groeide juist in die tijd het aantal dag- en weekbla den fors. Het mag duidelijk zijn dat de trein een van de snelste manieren was om de post te vervoeren en de Zeeuwse lijn werd dan ook al spoedig een onmisbare scha kel in het postvervoer tussen de Verenigde Staten, Engeland en West-Europa. De Staats Spoorwegen moesten in de dienstregeling ruimte laten voor extra trei nen bij vertraging van de boot, zodat een Den Spiegel 22

Tijdschriftenbank Zeeland

Den Spiegel | 2015 | | pagina 24