Locomotief 6108 komt op 5 juli 1957
in station Vlissingen binnen. Sinds april
van dat jaar rijden er elektrische treinen
naar en van Vlissingen; aan het einde
van dat jaar zal de laatste stoomtrein
op de Zeeuwse lijn te zien zijn. Rechts
neemt een stoomlocomotief water in.
Op de achtergrond zijn
de PZEM-centrale en het oude
seinhuis B zichtbaar. Laatstgenoemd
gebouw is kort daarop gesloopt.
J.G.C. van de Meene
Koninklijke Maatschappij De Schelde in
Vlissingen. Daaraan waren een of twee rij
tuigen en soms een open kolenwagen ge
koppeld.
De bouw van het huidige station
Tijdens de wederopbouw van Nederland
werden er ook plannen gemaakt voor de
bouw van een nieuw station in Vlissingen.
Het oude Havenstation was niet meer te
herbouwen. Omstreeks 1948 startten de
herbouwplannen van het station met een
ontwerp voor een nieuw station door NS-
architect ingenieur S. van Ravesteyn. Dit
werd veel eenvoudiger en kleiner van opzet
dan het vooroorlogse station. Het nieuwe
station werd ontworpen volgens de prin
cipes van de Delftse School en in oktober
1949 startte de bouw. Delen van de muren
van het vooroorlogse station werden her
gebruikt, evenals de perrons en perron
overkappingen. In een kleine hal kwamen
loketten, bagageruimte en een café-restau
rant. Een vergelijkbaar station verrees er in
's-Hertogenbosch. In september 1950 was
het station vrijwel klaar, op 18 december
werd het nieuwe complex feestelijk geopend.
Hoewel station Vlissingen-Stad al in 1894
was opgeheven en de SS de stationsnaam
van Vlissingen-Haven dus al officieel wij
zigde in Vlissingen, duurde het tot na de
oorlog tot iedereen de toevoeging -Haven
achterwege liet. Eveneens in 1950 werd het
emplacement sterk vereenvoudigd.
Het einde van de relatie Vlissingen - SMZ
Het internationale karakter van de Zeeuwse
lijn keerde na de oorlog niet meer terug.
Herstel van de haven zou dermate lang
duren dat de Stoomvaart Maatschappij
Zeeland besloot tijdelijk uit te wijken naar
Hoek van Holland. Maar omdat de kosten
voor het herstellen van de schade enorm
hoog bleken, bleef de SMZ varen vanuit
Hoek van Holland. Wel werd vanaf het zo
merseizoen van 1949 nog een midweekse
bootdienst Vlissingen-Folkestone opgestart.
In 1950 werden de SMZ-werkplaatsen aan
de Buitenhaven van Vlissingen herbouwd
en in maart 1951 in gebruik genomen,
maar de bootarrangementen Vlissingen-
Folkestone en Vlissingen-Hoek van Hol
land in de zomermaanden werden geen
succes. Na de zomer van 1952 werden de
tochten beëindigd. De SMZ bleef voort
aan uitsluitend vanuit Hoek van Holland
richting Engeland varen. Wel kwamen af
en toe schepen voor het onderhoud naar
Vlissingen, waar een aantal werkplaatsen
waren hersteld en waar ongeveer 50 werk
nemers bij de SMZ in dienst bleven. Eind
1978 werden de werkplaatsen gesloten, in
maart 1985 volgde de sloop. In 1989 nam
de Zweedse bootdienst Stena Line alle aan
delen over en in september van dat jaar
werd de naam van de veerdienst Hoek van
Holland-Harwich gewijzigd van Zeeuwse
Stoomvaart Maatschappij in Stena Line BV.
Ondanks dat de SMZ verdween uit Vlis
singen, is vlak bij het station nog steeds
een aanlegsteiger te vinden voor een veer-
28
Den Spiegel