Locomotief 6108 komt op 5 juli 1957 in station Vlissingen binnen. Sinds april van dat jaar rijden er elektrische treinen naar en van Vlissingen; aan het einde van dat jaar zal de laatste stoomtrein op de Zeeuwse lijn te zien zijn. Rechts neemt een stoomlocomotief water in. Op de achtergrond zijn de PZEM-centrale en het oude seinhuis B zichtbaar. Laatstgenoemd gebouw is kort daarop gesloopt. J.G.C. van de Meene Koninklijke Maatschappij De Schelde in Vlissingen. Daaraan waren een of twee rij tuigen en soms een open kolenwagen ge koppeld. De bouw van het huidige station Tijdens de wederopbouw van Nederland werden er ook plannen gemaakt voor de bouw van een nieuw station in Vlissingen. Het oude Havenstation was niet meer te herbouwen. Omstreeks 1948 startten de herbouwplannen van het station met een ontwerp voor een nieuw station door NS- architect ingenieur S. van Ravesteyn. Dit werd veel eenvoudiger en kleiner van opzet dan het vooroorlogse station. Het nieuwe station werd ontworpen volgens de prin cipes van de Delftse School en in oktober 1949 startte de bouw. Delen van de muren van het vooroorlogse station werden her gebruikt, evenals de perrons en perron overkappingen. In een kleine hal kwamen loketten, bagageruimte en een café-restau rant. Een vergelijkbaar station verrees er in 's-Hertogenbosch. In september 1950 was het station vrijwel klaar, op 18 december werd het nieuwe complex feestelijk geopend. Hoewel station Vlissingen-Stad al in 1894 was opgeheven en de SS de stationsnaam van Vlissingen-Haven dus al officieel wij zigde in Vlissingen, duurde het tot na de oorlog tot iedereen de toevoeging -Haven achterwege liet. Eveneens in 1950 werd het emplacement sterk vereenvoudigd. Het einde van de relatie Vlissingen - SMZ Het internationale karakter van de Zeeuwse lijn keerde na de oorlog niet meer terug. Herstel van de haven zou dermate lang duren dat de Stoomvaart Maatschappij Zeeland besloot tijdelijk uit te wijken naar Hoek van Holland. Maar omdat de kosten voor het herstellen van de schade enorm hoog bleken, bleef de SMZ varen vanuit Hoek van Holland. Wel werd vanaf het zo merseizoen van 1949 nog een midweekse bootdienst Vlissingen-Folkestone opgestart. In 1950 werden de SMZ-werkplaatsen aan de Buitenhaven van Vlissingen herbouwd en in maart 1951 in gebruik genomen, maar de bootarrangementen Vlissingen- Folkestone en Vlissingen-Hoek van Hol land in de zomermaanden werden geen succes. Na de zomer van 1952 werden de tochten beëindigd. De SMZ bleef voort aan uitsluitend vanuit Hoek van Holland richting Engeland varen. Wel kwamen af en toe schepen voor het onderhoud naar Vlissingen, waar een aantal werkplaatsen waren hersteld en waar ongeveer 50 werk nemers bij de SMZ in dienst bleven. Eind 1978 werden de werkplaatsen gesloten, in maart 1985 volgde de sloop. In 1989 nam de Zweedse bootdienst Stena Line alle aan delen over en in september van dat jaar werd de naam van de veerdienst Hoek van Holland-Harwich gewijzigd van Zeeuwse Stoomvaart Maatschappij in Stena Line BV. Ondanks dat de SMZ verdween uit Vlis singen, is vlak bij het station nog steeds een aanlegsteiger te vinden voor een veer- 28 Den Spiegel

Tijdschriftenbank Zeeland

Den Spiegel | 2015 | | pagina 30