boot, namelijk die van de PSD. In 1950
was de opstelplaats voor het veer naar
Breskens voor het station aangelegd. In de
jaren '80 werd dit verplaatst naar de oost
kant van het station, tussen het spoor en
de Buitenhaven tot in 2003 de situatie weer
wijzigde. Door de opening van de Wester-
scheldetunnel werd de veerverbinding Vlis-
singen-Breskens gereduceerd tot een fiets/
voetveer.
De Watersnoodramp
Bij de bouw van het nieuwe station van
Vlissingen en in de jaren erna werd het em
placement ingrijpend gewijzigd. Korte tijd na
de ingebruikname van het station ontstond
echter weer schade, toen als gevolg van de
Watersnoodramp op 1 februari 1953 het em
placement ongeveer 20 centimeter onder
water kwam te staan. Ook het spoor was
bij één van de twee seinhuizen onderspoeld.
Op 2 februari werd het gat bij Seinhuis A in
Vlissingen gedicht, een dag later volgde het
dichten van een groot gat in de dijk, waar
na op 3 februari het in Vlissingen aanwe
zige dieselelektrisch treinstel DE5 nummer
184 een pendeluurdienst ging uitvoeren op
Arnemuiden. Pas na een halfjaar was de ge
hele Zeeuwse lijn weer hersteld.
Niet alleen de nieuwe werkplaatsen van de
SMZ kregen in 1954 een aansluiting op het
spoorwegnet, ook nog diverse andere be
drijven kregen een aansluiting op het em
placement, zoals de PZEM die in diezelfde
tijd een nieuwe kolengestookte elektrici
teitscentrale aan de Edisonweg in gebruik
nam. Voor de PZEM was er veel kolenaan-
voer per trein, maar ook werden regelmatig
kabelhaspels via het spoor vervoerd. Ook
vanuit de Buitenhaven en beide binnen
havens was vanaf de jaren '60 weer veel
spoorvervoer via het emplacement van
Vlissingen.
Tijdens de modernisering van de beveili
ging van de Zeeuwse lijn in 1957, waarbij
onder andere de spoorlijn werd geëlektrifi
ceerd en er op afstand bedienbare seinen,
wissels en spoorwegovergangen kwamen,
werd een nieuw seinhuis gebouwd nabij het
einde van de perrons. De beide vooroor
logse seinhuizen waren toen al afgebroken.
Het nieuwe seinhuis was eenzelfde type als
te Goes. Het heeft dienst gedaan tot 1992
en is daarna afgebroken.
In 1975 werd op het emplacement een
wasmachine geïnstalleerd voor het reinigen
van materieel. Deze doet nog steeds dienst.
Verplaatsing van de havenactiviteiten en
het inkrimpen van het spoorwegbedrijf
Vanaf de jaren '70 verplaatsten zich de
havenactiviteiten vanuit Vlissingen steeds
meer naar de Sloehaven, Vlissingen-Oost
genoemd. Samen met de landelijke ver
schuiving van rail- naar wegtransport be
tekende dit een geleidelijke afname van
het goederenvervoer per trein rondom het
eindpunt van de Zeeuwse lijn. üiteindelijk
werd op 2 juni 1985 Vlissingen officieel ge
sloten als goederenstation. Twee jaar later
werden de raccordementen naar de PZEM
en de al jaren leegstaande werkplaats van
de SMZ opgebroken. In 1990 beëindigde de
Koninklijke Maatschappij De Schelde het
contract voor een spooraansluiting met de
NS, eind 1991 werden de sporen opgebro
ken. De havensporen in de Buitenhaven en
beide binnenhavens verdwenen een jaar la
ter. Toen werd eveneens het emplacement
sterk vereenvoudigd.
Vlissingen, eens een bedrijvig kopstation
als eindpunt van de Zeeuwse lijn, is hier
mee gereduceerd tot een station dat van
daag de dag enigszins geïsoleerd en verla
ten in het oude havengebied van Vlissingen
ligt. Van de vroegere drukte is weinig meer
terug te vinden.
Het station Vlissingen op 28 juni 1973 met twee elek
trische treinstellen. J.G.C. van de Meene.
Januari 201 5
29