Duitse stoomlocomotief voor de PZEM In november 1976 kocht de NV Provinciale Zeeuwse Energie Maatschappij een oude stoomlocomotief van de Deutsche Bundesbahn. De PZEM gebruikte deze als stationaire hulpketel bij het opstarten en verwarmen van de elektriciteitscentrale aan de Edisonweg in Vlissingen. Op momenten dat de elektriciteitscentrale na een productieloze periode weer snel moest kunnen opstarten, werd de stoomlocomotief daarbij ingezet. Zeker om dat de PZEM voornemens was om de centrale in Vlissingen in de weekenden stil te gaan leggen, was een extra hulpstoomleverancier gewenst en de oude DB-locomotief voorzag hier op een goedkope manier in. Op donderdag 4 november werd de locomotief via het spoor naar het emplacement van Vlissingen gereden, waarvandaan de locomotief een dag later met een kraan op het PZEM-terrein werd geplaatst. In de navolgende jaren begon een van de werknemers van de PZEM de locomotief groen te schilderen, omdat hij eens had gehoord dat Nederlandse stoomlocomotieven groen waren geweest. Verder dan de zijkant van het machinistenhuis is hij nooit gekomen... Begin 1980 werd de locomotief bij de PZEM namelijk overbodig omdat de productie van de centrale langzaam maar zeker werd afgebouwd. Voor een bescheiden bedrag werd de 042 105-7 verkocht aan de Stoom Stichting Nederland (SSN). In mei 1980 werd de locomotief overgebracht naar het SSN-depot in Rotterdam. Omdat inmiddels de spoor- aansluiting naar het PZEM-terrein was opgebroken, moest de locomotief met een diepla- der worden vervoerd. In de navolgende maanden werd de locomotief door de SSN weer rijvaardig gemaakt en is sindsdien regelmatig op de baan te zien bij stoommanifestaties. Over de auteur: Jan van der Male is opgegroeid in Mid delburg. Hij is van jongs af aan geïnte resseerd in alles wat met spoorwegen én met lokale geschiedenis te maken heeft. Dat was voor hem de reden zich te verdie pen in de historie van de spoor- en tram wegen in de provincie Zeeland. In het dagelijks leven is hij werkzaam bij het Noord-Hollands Archief in Haarlem. Den Spiegel Bronnen: Arnoldus, H. (1984). Vijftig jaar NV Haven van Vlissingen, 1934-1984. - Broos, M.C.J. (2004). Roosendaal, een spoorweg knooppunt als 's lands voorportaal in het zuiden, 1854-1996. Bruin, M.P. de. 'De aannemer Dirk Dronkers en het drama van de Zeeuws-Limburgse spoorweg', in: Zeeuws Tijdschrift 1960 nummer 4. Brusse, P. en Broeke, W. van der, Provincie in de periferie, de economische geschiedenis van Zeeland, 1800-2000. - Dirkzwager, J.M. (1970). Dr. B.J. Tideman (1843- 1883), grondlegger van de moderne scheepsbouw in Nederland. De Duitse stoomlocomotief, in gebruik als stationaire hulpketel bij de PZEM-centrale aan de Edisonweg, tussen 1976 en 1980. Collectie G. van Beelen. - Eeftens, S. (1992). 'De Zeeuwse lijn' in: Op de Rails, 1992 nummer 5. Freriks, V., Schlieper, H. (2008). De Noord- Brabantsch-Duitsche-Spoorweg-Maatschappij, de Vlissinger Postroute. Jobse, J.C.W., 'De afdamming van de schelde- armen en de aanleg van de Zeeuwse Spoorweg' in: Nederlandse Historiën, 1985 nummer 1. Meene, J.G.C. van de, Waldorp, H., Locomotief- loodsen en tractieterreinen in Nederland, 1839-1958. 30

Tijdschriftenbank Zeeland

Den Spiegel | 2015 | | pagina 32