Brand op het terrein van de olieraffinaderij NedPam te Vlissingen, juli 1924. Het duurde drie dagen voordat de brand was geblust. De NedPam kreeg pas in 1927 een opvolger: de Vlismar. (Fotocollectie Gemeentearchief Vlissingen) de industriële werkgelegenheid. In 1868 besloot de landsregering echter tot een verhuizing naar een aantal noordelijker gelegen havensteden omdat Vlissingen te kwetsbaar was in het geval er een nieuwe oorlog zou uitbreken. Hierdoor werd het grootste deel van de beroepsbevolking werkloos. Toen in 1875 Arie Smit een par ticuliere werf startte betekende dat het be gin van een nieuwe groei van Vlissingen als industriestad. In korte tijd groeide de Koninklijke Maatschappij De Schelde uit tot een van de grootste scheepswerven van het land. Weer werkte verreweg het groot ste deel van de Vlissingers bij één enkele onderneming. In 1905 waren er 173 be drijven, voornamelijk kleine werkplaatsen. Naast De Schelde die toen 1.400 werkne mers had, waren er een blikfabriek, een gasfabriek, een elektriciteitscentrale, een raffinaderij, een gereedschappenprodu- cent, een schoenenfabriek, een stoomwas- serij, een bierbrouwerij en een aantal druk kerijen. Deze situatie was in 1919, het jaar waarin Van Woelderen burgemeester werd, nog niet veranderd. Geen wonder dat de verdere ontwikkeling van de industrie een van de speerpunten werd in de Vlissingsche trias. De Schelde stond daarbij centraal, maar het was ook zaak om meer diversiteit te krijgen in het aantal industriële vestigin gen. Dat is niet gelukt. Het aantal bedrijven met meer dan tien werknemers nam weliswaar toe, maar dat waren voornamelijk onderne mingen die hun activiteiten ontplooiden in het verlengde van de Vlissingse haven en een rol speelden in de bevoorrading van de schepen die daar afmeerden. Zo was er een bunkerstation van de Steenkolen Handels Vereniging, de S.H.V., een vestiging van de N.V. Handelscompagnie uit Rotterdam, verschillende opslagmogelijkheden voor olie en melasse en een tankinstallatie van de Vlissingsche Mineraalolie en Asphalt Raffinaderij, de Vlismar. De raffinaderij was een van de weinige nieuwe industrieën, maar was al in 1913 opgericht als vesti ging van de Nederlandsche Petroleum en Asphalt Maatschappij te Rotterdam, de NedPam. Er waren wel wat kleinere suc cessen voor het industriebeleid, zoals de werktuigenfabriek Fijnwerk uit 1920 en de ijsfabriek Walcheria uit 1921, maar de ef- 8 Den Spiegel

Tijdschriftenbank Zeeland

Den Spiegel | 2015 | | pagina 10