f 40 35 30 25 20 15 10 5 0 f Xf.t m -aantal inwoners vlissingen 1919-1939 (1000-tal len) medewerkers de schelde 1919-1939 (100-tallen) 1919 1923 1927 1931 1935 1939 Het aantal inwoners Vlissingen 1919-1939 in 1000-tallen en het aantal medewerkers van De Schelde 1919-1939 in 100-tallen (Bron: Jaarverslagen N.V. Koninklijke Maatschappij De Schelde) fecten daarvan werden teniet gedaan door het verdwijnen van andere fabrieken. In de grafiek is goed te zien hoe het aan tal inwoners van Vlissingen tussen 1919 en 1939 zich ontwikkelde: van 22.500 in 1919 naar 23.000 in 1939, per saldo een toena me van 500. Niet echt de ontwikkeling van een stad die op grote schaal industrieën weet aan te trekken. De tweede lijn in de grafiek staat voor het aantal werknemers van De Schelde in dezelfde periode. Die is veel grilliger vanwege de fluctuaties die plaatsvonden in het verwerven van nieuwe opdrachten. Op het eind van de jaren dertig zien we een sterke stijging die ook effect had op het aantal inwoners van Vlissingen. Meer gedetailleerde cijfers laten zien dat stijgingen en dalingen van het aantal me dewerkers van De Schelde een directe in vloed hebben op het aantal inwoners van Vlissingen, hetgeen weer duidt op het ont breken van andere vormen van grootscha lige werkgelegenheid. Het oordeel over de realisatie van het twee de deel van de Vlissingsche trias is niet positief: feitelijk is er helemaal niets van terechtgekomen. Zoekend naar de oorza ken kunnen we alleen maar gissen. Is er voldoende acquisitie gepleegd door het Vlissingse stadsbestuur? Gezien het enorme netwerk van burgemeester Van Woelderen zijn er ongetwijfeld pogingen geweest om meer industrie naar de Scheldestad te ha len. En toch lukte dat niet. Een mogelijke verklaring is de vertraging van de uitbrei ding, de modernisering en de professiona lisering van het havencomplex waardoor er pas vanaf 1934 een begin kon wor den gemaakt met een groeiproces, net in een periode dat de wereldwijde crisis ook Nederland in haar greep begon te krijgen. Het aantrekken van industrieën die afhan kelijk waren van een diepe haven, zoals Kautz in 1933 adviseerde in zijn rapport, was om deze reden waarschijnlijk kans loos. Pas in de jaren zestig en zeventig, na de aanleg van het Sloegebied, zou het Vlissingen met behulp van de provincie Zeeland lukken om dit soort bedrijven aan te trekken. De Schelde en de schepen die er werden gebouwd domineerden ruim honderd jaar het stadsbeeld van Vlissingen. Op deze foto de Dokhaven met het schip Dempo in 1931. (Fotocollectie Gemeentearchief Vlissingen) Da „Dempo" gereed voor hetvertrek te April 2015 9

Tijdschriftenbank Zeeland

Den Spiegel | 2015 | | pagina 11