van het aantal zeebaden in dezelfde twee perioden was 30 procent. Een mooi percentage, maar veel lager dan de groei die de Vlissingse stranden in de eerste twintig jaar van de twintigste eeuw hadden gekend: 300 tot 400 pro cent! In de periode 1900-1905 namen gemiddeld 6.000 mensen een zeebad. In 1919 waren dat er ruim 20.000. En die waren niet zomaar gekomen. Vanaf 1872, toen onder aan de duinen, op de plek waar later de Leeuwentrap zou komen, Badhuis Vlissingen werd geopend is er door Vlissingse ondernemers en bestuur ders hard gewerkt om de stad geschikt te maken voor het toen opkomende toerisme en dat ook uit te dragen. Ze werden daar bij geholpen door de komst van de spoor lijn, de start van de stoombootdienst op Engeland en de aanleg van een tramver binding met Middelburg. Met de benoeming in 1878 van Arie Smit, tevens oprichter van De Schelde, als burgemeester raakte de ontwikkeling van Badplaats Vlissingen in een stroomversnelling. Er kwamen meer badkoetsen, de Badhuisweg werd aange legd om de stad te verbinden met de bad plaats en er werd een hotel gebouwd: het Grand Hotel des Bains, dat in 1886 fees telijk werd geopend. Op initiatief van Smit werd de gemeente in 1883 voor 11.000 gulden eigenaar van de gebouwen, strand stoelen en badkoetsen, waarmee ze zelf het strand kon gaan exploiteren. In 1892 werd de Vereniging tot bevordering van het Vreemdelingenverkeer in Vlissingen opge richt die brochures maakte en verspreidde en advertenties plaatste in landelijke kran ten en tijdschriften. Ook adviseerde de ver eniging de gemeente over de inrichting van het strand en de boulevard. De ontwikke ling van de badplaats kreeg ook na 1900 volop aandacht van het gemeentebestuur en in het bijzonder van de energieke stads bestuurder Jacobus van Niftrik Jr. die, met tussenpozen, wethouder was van 1905 tot 1924. Vanaf 1906 was er een muziektent en in 1907 werd de Leeuwentrap gebouwd om de toegang tot het strand nog makke lijker te maken. Er kwamen kiosken, wan delpaden en zitbanken, 's Avonds zorgden elektrische booglampen ervoor dat er veilig kon worden gewandeld. Het aantal hotels en pensions groeide en steeds meer ver mogende particulieren wilden in de buurt van het strand gaan wonen. De boulevard kreeg haar eerste bebouwing en onder aan de nieuwe trap verrees een groot villapark. Vlissingen was in 1919 een voor die tijd volwassen badplaats met de nodige voor zieningen, een goede infrastructuur en behoorde tot de top vijf van Nederland. Jaarlijks werden er tussen de 20.000 en 30.000 zeebaden verkocht en dat was zes keer zoveel als twintig jaar eerder. Het was deze erfenis van twee generaties stadsbe stuurders waarop de nieuwe burgemeester in 1919 verder had kunnen bouwen. De grafieken laten zien dat er wel wat bereikt werd gedurende zijn ambtsperiode, de oor logsjaren uitgezonderd, maar dat de groei van 30 procent maar een fractie was van hetgeen zijn voorgangers hadden gereali seerd. En toch kunnen we een aantal belangrij ke en zeer aansprekende wapenfeiten op toeristisch gebied aan Van Woelderen toe schrijven. Een daarvan was het vliegveld aan de noordgrens van Vlissingen waar voor hij jarenlang ijverde. Al in 1921 wist hij de net opgerichte KLM zover te krijgen dat deze in de zomermaanden pleziervluch- ten organiseerde boven Walcheren. In 1932 werd het vliegveld, een grasbaan, zelfs eindpunt in een vaste luchtverbinding die startte in Rotterdam en met een tussenlan ding in Haamstede, eindigde in Vlissingen. Een jaar later mochten de toestellen in de zomermaanden vanuit Vlissingen nog een stukje verder vliegen naar Knokke. Het vliegveld voorzag in een behoefte en het aantal vluchten steeg snel. In het topjaar landden er 2.813 vliegtuigen. Of dit ef fect heeft gehad op het strandtoerisme is nog maar de vraag. Juist in de jaren dat het vliegveld een sterke groei kende, nam het aantal zeebaden af van 72.000 in 1934 naar 55.000 in 1939. De aanwezigheid van een vliegveld zal zeker een rol hebben ge speeld bij de beslissing van de directie van De Schelde in 1934 om een afdeling vlieg tuigbouw op te richten. In de jaren daarop April 2015

Tijdschriftenbank Zeeland

Den Spiegel | 2015 | | pagina 13