"iSi Reddingssloep voor de winkel van juwelier Van den Hemel op de Kleine Markt, zondag 1 februari 1953. (Beeldcollectie Gemeentearchief Vlissingen; Foto Dert) 1 februari slaagden medewerkers van de PZEM erin om de rioolpomp weer aan de gang te krijgen en werd een begin gemaakt met het droogmaken van de stad. De vol gende ochtend was het water verdwenen en konden de gedupeerde bewoners en winke liers in de binnenstad de balans opmaken. Er was natuurlijk veel schade aan huisraad en winkelvoorraden. Daarnaast hadden de meeste panden, die ook nog steeds de zichtbare sporen droegen van het eerdere oorlogsgeweld opnieuw zwaar geleden door het wild kolkende en snel stromende zeewater, dat in veel straten tot de hogere verdiepingen of de zolders was gekomen. Hoewel de meeste inwoners en winkeliers snel terugkeerden en het gewone leven weer oppakten, bleef het besef dat er iets moest gebeuren en waren er weinigen die geloofden in restauratie, als dat al ooit een optie was geweest. In oktober 1953, acht maanden na de fe- bruariramp werd door de gemeenteraad een uitbreidingsplan goedgekeurd dat was gebaseerd op een plan uit 1937 dat nooit is uitgevoerd vanwege het uitbreken van de oorlog. Uiteraard waren de omstandighe den veranderd waardoor er meer mogelijk was dan in 1937. Een van de veranderin gen betrof het definitieve besluit om geen nieuw vliegveld meer aan te leggen op de plaats van het oude. Hierdoor kwam er HCMCL.Z ten noorden van de stad grond vrij voor de bouw van een aantal nieuwe wijken, waar onder de Bonedijkestraat, de President Rooseveltlaan en de gebieden daaromheen. In het uitbreidingsplan stond ook dat er in de oude binnenstad 200 nog bewoonde huizen gesloopt zouden gaan worden. In 1937 en gedurende de eerste naoorlogse jaren was daarvan nog geen sprake ge weest. Het was dan ook de eerste keer dat dit onderwerp zo concreet en op deze schaal werd benoemd en gepland. 4. De vraag vanuit De Schelde om nieu we arbeiderswoningen Hoewel ook de gebouwen en de terreinen van de N.V. Koninklijke Maatschappij De Schelde zwaar hadden geleden onder het oorlogsgeweld, was men daar al vrij snel weer in staat om opdrachten aan te nemen en uit te voeren. De werf had tijdens de oor log gefunctioneerd voor zover dat mogelijk was binnen de omstandigheden en had verschillende marineschepen gebouwd in opdracht van de Duitsers en koopvaardij schepen voor maatschappijen die samen werkten met de Duitsers of door hen wer den getolereerd. Iconisch is het beeld op de foto's uit die tijd, waarin de werf, maar ook Vlissingen, werd gedomineerd door de bo ven alles uittorende Willem Ruys, waarvan Juli 2015 9

Tijdschriftenbank Zeeland

Den Spiegel | 2015 | | pagina 13