"iSi
Reddingssloep voor de winkel
van juwelier Van den Hemel op
de Kleine Markt,
zondag 1 februari 1953.
(Beeldcollectie Gemeentearchief
Vlissingen; Foto Dert)
1 februari slaagden medewerkers van de
PZEM erin om de rioolpomp weer aan de
gang te krijgen en werd een begin gemaakt
met het droogmaken van de stad. De vol
gende ochtend was het water verdwenen en
konden de gedupeerde bewoners en winke
liers in de binnenstad de balans opmaken.
Er was natuurlijk veel schade aan huisraad
en winkelvoorraden. Daarnaast hadden
de meeste panden, die ook nog steeds de
zichtbare sporen droegen van het eerdere
oorlogsgeweld opnieuw zwaar geleden
door het wild kolkende en snel stromende
zeewater, dat in veel straten tot de hogere
verdiepingen of de zolders was gekomen.
Hoewel de meeste inwoners en winkeliers
snel terugkeerden en het gewone leven
weer oppakten, bleef het besef dat er iets
moest gebeuren en waren er weinigen die
geloofden in restauratie, als dat al ooit een
optie was geweest.
In oktober 1953, acht maanden na de fe-
bruariramp werd door de gemeenteraad
een uitbreidingsplan goedgekeurd dat was
gebaseerd op een plan uit 1937 dat nooit is
uitgevoerd vanwege het uitbreken van de
oorlog. Uiteraard waren de omstandighe
den veranderd waardoor er meer mogelijk
was dan in 1937. Een van de veranderin
gen betrof het definitieve besluit om geen
nieuw vliegveld meer aan te leggen op de
plaats van het oude. Hierdoor kwam er
HCMCL.Z
ten noorden van de stad grond vrij voor de
bouw van een aantal nieuwe wijken, waar
onder de Bonedijkestraat, de President
Rooseveltlaan en de gebieden daaromheen.
In het uitbreidingsplan stond ook dat er in
de oude binnenstad 200 nog bewoonde
huizen gesloopt zouden gaan worden. In
1937 en gedurende de eerste naoorlogse
jaren was daarvan nog geen sprake ge
weest. Het was dan ook de eerste keer
dat dit onderwerp zo concreet en op deze
schaal werd benoemd en gepland.
4. De vraag vanuit De Schelde om nieu
we arbeiderswoningen
Hoewel ook de gebouwen en de terreinen
van de N.V. Koninklijke Maatschappij De
Schelde zwaar hadden geleden onder het
oorlogsgeweld, was men daar al vrij snel
weer in staat om opdrachten aan te nemen
en uit te voeren. De werf had tijdens de oor
log gefunctioneerd voor zover dat mogelijk
was binnen de omstandigheden en had
verschillende marineschepen gebouwd in
opdracht van de Duitsers en koopvaardij
schepen voor maatschappijen die samen
werkten met de Duitsers of door hen wer
den getolereerd. Iconisch is het beeld op de
foto's uit die tijd, waarin de werf, maar ook
Vlissingen, werd gedomineerd door de bo
ven alles uittorende Willem Ruys, waarvan
Juli 2015
9