a de bouw al in 1939 was begonnen maar tij dens de bezetting moedwillig was vertraagd door De Schelde zelf. Het schip kwam on beschadigd de oorlog door en kon in 1947 alsnog worden afgeleverd aan de opdracht gever, de Koninklijke Rotterdamsche Lloyd. In de loop van 1946 waren de herstel werkzaamheden zodanig gevorderd dat er weer kon worden geproduceerd. Naast de Willem Ruys en nog een paar andere schepen die al voor de oorlog in produc tie waren gegaan, kwamen er opdrach ten uit Frankrijk en van de Stoomvaart Maatschappij Zeeland. Het gevolg was dat men direct al verlegen zat om personeel dat niet van elders kon worden gehaald omdat er in Vlissingen geen huisvestingsmogelijk heden waren. Dat gold natuurlijk ook voor de medewerkers die waren geëvacueerd. Het grootste deel van de Vlissingse bevol king woonde buiten de stad en vaak zelfs buiten de provincie. De directie van De Schelde dreigde in deze periode, maar ook later, tot ver in de jaren vijftig, met vertrek uit de stad, wanneer de gemeente niet snel zou zorgen voor huis vesting. Dat zorgde voor een enorme druk op het stadsbestuur. Immers, De Schelde was voor de oorlog met afstand de be langrijkste werkgever geweest waarvan in sommige jaren meer dan de helft van de beroepsbevolking afhankelijk was. Ook de gemeentelijke schatkist en de lokale eco nomie draaiden voor een belangrijk deel op de inkomsten van de werf. Daarnaast zorgde De Schelde voor veel werk en le vendigheid in de havens en was zij verant woordelijk voor de positie van Vlissingen als de grootste en meest geïndustrialiseer de stad van Zeeland. Het kwijtraken van De Schelde zou een zelfde effect hebben gehad als de opheffing van de Marinewerf in 1867, toen van de ene op de andere dag driekwart van de beroepsbevolking werkloos raakte. De stad werd kort daar na gered door de komst van een nieuwe scheepswerf, maar op een herhaling van dat scenario kon dit keer niet worden gere kend. De wereld was veranderd, had twee wereldoorlogen doorstaan en het bouwen van schepen was al lang niet meer de ex clusieve bezigheid van westerse landen. Vlissingen stond met de rug tegen de muur: De Schelde eiste honderden nieuwe wonin- De Hobeinstraat met zicht op de helling van de N.V. Koninklijke Maatschappij De Schelde in 1946, het passagiersschip de Willem Ruys torent boven alles uit. (Beeldcollectie Gemeentearchief Vlissingen; Foto Dert) 10 Den Spiegel

Tijdschriftenbank Zeeland

Den Spiegel | 2015 | | pagina 14