bij. Aan de noordkant ging het grondge bied van de stad al vrij snel over in dat van Oost- en West-Souburg en Koudekerke. Bovendien werd hier in de jaren twintig een vliegveld aangelegd waardoor stadsuitbrei ding in noordelijke richting werd geblok keerd. Vlissingen lag in 1944 aan vier kanten in geklemd tussen de zee, de havens, De Schelde en de buurgemeenten en kon feite lijk geen kant meer op. Er waren wel plan nen gemaakt om delen van Koudekerke en Souburg bij de stad te voegen, maar die waren tot dan toe stukgelopen op bezwa ren van de betreffende gemeentebesturen. Intussen groeide de woningnood en had ook de Zeevaartschool zich bij De Schelde ge voegd als organisatie die voor haar bestaan afhankelijk was van voldoende huisvesting en daarom ook dreigde met vertrek. Er bleef dus maar één oplossing over: probe ren om in de wel beschikbare maar beperk te ruimte toch voldoende nieuwe woningen te bouwen. En dat betekende weer een ar gument om te gaan slopen en snelle nieuw bouw te realiseren: eerst het Eiland, de Gravestraat en de Breewaterstraat, wat la ter de Bonedijkestraat en de Rooseveltlaan en begin jaren zestig de binnenstad. De sanering van de laatste, vanaf 1961, wordt door veel Vlissingers nog steeds er varen als een zwarte bladzijde in de bouw geschiedenis van de stad. Er werden niet alleen tientallen monumentale en karak teristieke huizen afgebroken, ook de loop van straten verdween, met als meest aan sprekende voorbeeld de Kromme Elleboog die met veel andere nauwe en kronkelige straatjes en steegjes als sfeerbepalend voor de binnenstad werd gezien. De meeste in die tijd opgetrokken panden tussen de Spuistraat, de Lange Zelke en de Walstraat staan er nog steeds. Er is in de tussenlig gende jaren veel gedaan aan verbetering van de sfeer en de verkeersveiligheid, een prijs voor het mooiste stadscentrum zal Vlissingen er nooit mee winnen. En toch kan het tijdstip waarin deze ach teraf gezien kille sanering tot stand kwam, als verzachtende omstandigheid worden gezien voor het toenmalige gemeentebe stuur dat onder leiding stond van burge meester Mr. B. Kolff. De saneringsplannen werden gemaakt in de jaren vijftig en door de gemeenteraad geaccordeerd in 1961. De economische omstandigheden waren weliswaar verbeterd, geldgebrek en wo ningnood behoorden nog steeds tot de top vijf belangrijkste problemen van de stad. Tussen 1960 en 1964 zou het aantal wo ningzoekenden zelfs nog stijgen: van 910 naar 1.336. Stimulering van de havens en de industrie en het scheppen van randvoor waarden om nog meer mensen naar de Sloopwerkzaamheden op de hoek van de Noordstraat en de Kromme Elleboog, 1962. (Beeldcollectie Gemeentearchief Vlissingen) 12 Den Spiegel

Tijdschriftenbank Zeeland

Den Spiegel | 2015 | | pagina 16