u i iji '.'lx De havens van Vlissingen: zeven eeuwen groei en verval Zichtbaar verleden (Vlissingen 1315 - 2015), deel 15: Waarom Vlissingen niet de grootste haven van Europa is geworden Peter van Druenen .3 4» Zichtbaar verleden (Vlissingen 1315-2015) Hier vindt u het vijftiende artikel van de reeks 'Zichtbaar verleden (Vlissingen 1315-2015)' die bestaat uit zestien verhalen over de geschiedenis van Vlissingen. De reeks is geschreven in het kader van het zevende eeuwfeest van Vlissingen, dat in 1315 haar stadsrecht kreeg en dit jaar haar 700jarig bestaan viert. Het bijzondere aan de verhalen is dat ze geschreven worden uitgaande van een nog aanwezig overblijfsel uit de geschiedenis van Vlissingen. Dat kan een document zijn, maar ook een voorwerp, een schilderij, een standbeeld, een stadsge zicht of een gebouw. De redactie verwacht zo een brug te slaan tussen de op schrift gestelde geschiedenis in Den Spiegel en de te bezichtigen ofte raadplegen originele overblijfselen in het muZEEum, het Gemeentearchief Vlissingen en de stad zelf. In dit vijftiende artikel zetten we alle zeven havenuitbreidingen tussen 1308 en 1963 op een rij. De haven van Vlissingen was eeuwenlang de enige Nederlandse haven van belang die direct aan diep vaarwater lag en dus een open verbinding had met de zee. Deze situatie ontstond in de elfde tot en met de veertiende eeuw, de periode van de grote stormvloeden. Voor die tijd liep de hoofdstroom van de Schelde noordelijk van het eiland Walcheren, ongeveer waar nu de loop van de Oosterschelde is. Deze natuurlijke ligging en de grote toegankelijkheid van de havens was cruciaal voor de ontwikkeling van Vlissingen. En dat was niet altijd een voordeel. Graven, stadhouders, prinsen, keizers, raadspensionarissen, koningen en kabinetten waren zonder uitzondering gecharmeerd van de kleine stad aan zee en oordeelden niet zelden dat Vlissingen de ideale plaats was voor hun oorlogsvloten. Daar stond tegenover dat in perioden van vrede de havens konden worden gebruikt voor economische doeleinden. Zo waren in de dertiende en veertiende eeuw de sche pen van de Vlissingers multifunctioneel: oorspronkelijk gebouwd voor de visserij dienden ze, afhankelijk van de vraag, han del, oorlog of piraterij. ■•#4- bt c«j* l KjlLlb jtakYuATfl»■*- k Jk "f- Vcm;U Ap' V"v.> jij»* L Cflttl n ^Wnic y' iTvw-w"brUie Kaart van Walcheren uit 1469 met onder andere de vroegst bekende plattegrond van Vlissingen. (Bron: Stadsarchief Antwerpen) Patroon Je kunt je afvragen waarom de stad met al deze pluspunten niet is uitgegroeid tot de grootste haven van Nederland of misschien wel Europa. Een stad als Rotterdam die tientallen kilometers landinwaarts lag en nog steeds ligt, lukte dat wel en was zelfs jarenlang de grootste haven van de wereld. Juli 2015 15

Tijdschriftenbank Zeeland

Den Spiegel | 2015 | | pagina 19