Vergelijken en conclusies trekken is daar om een gevaarlijke onderneming. Wel zijn er bepaalde clusters van oorzaken te be noemen die soms wel en soms niet voor kwamen: (1) de ligging van Vlissingen aan de diepe zee die voordelig was, maar ook kwetsbaar kon zijn, (2) de lobby's vanuit concurrerende steden, (3) veranderende nationale en internationale belangen, (4) de ambivalente houding van Vlissingen met betrekking tot oorlogssituaties, (5) het ont breken van goede verbindingen over land met het achterland en (6) het continue eenzijdige karakter van de Vlissingse eco nomie. (l)Ligging De door de verschillende machthebbers ge roemde gunstige ligging direct aan de die pe zee was weliswaar een voordeel wanneer het ging om snelle, veilige en gemakkelijke scheepsbewegingen, maar vormde een na deel wanneer vijandige schepen door de linies heen braken en vanaf korte afstand de stad en de havens konden beschieten. Dit is meerdere keren gebeurd, maar waar schijnlijk speelde vooral de angst voor vij andelijke aanvallen een belangrijke rol bij handelaren en reders die zich wilden ves tigen in Vlissingen. Een kantoor in een na bijgelegen stad als Middelburg en later Am sterdam en Rotterdam lag dan meer voor de hand. Deze steden waren moeilijker be reikbaar, maar het was er een stuk veiliger. In Vlissingen is deze vrees meerdere keren werkelijkheid geworden, met de bijna totale vernietiging van de stad in 1809 door de Engelsen als donker dieptepunt. (2) Lobby's De investeringen in en de groei van de ha vens van Vlissingen vormden een doorn in het oog van de nabijgelegen concur rerende havensteden. In de eerste plaats was dat Middelburg, dat honderd jaar eer der stadsrechten had gekregen en altijd groter, welvarender en belangrijker was dan Vlissingen. Vanuit die superieure posi tie was het aan banden leggen van de op groei gerichte activiteiten van de buurstad een tweede natuur van de Middelburgers. Later, in ieder geval aantoonbaar in de negentiende eeuw en de twintigste eeuw, kwam er tegenwerking vanuit Hollandse steden als Dordrecht en Rotterdam. Pikant detail was dat er in de jaren 1870-1872 door Amsterdam juist steun werd gege ven aan de plannen van Vlissingen, waar schijnlijk ingegeven door de vrees voor een te snelle expansie van Rotterdam. Schrijnend was de aanleiding voor het vertrek van de Stoomvaart Maatschappij Zeeland naar Hoek van Holland, net na de Tweede Wereldoorlog. Het officiële ver- Het Engelse bombardement van 1809 op Vlissingen gezien vanaf de Nolledijk. (Gemeentearchief Vlissingen, Historisch topografische atlas) 20 Den Spiegel

Tijdschriftenbank Zeeland

Den Spiegel | 2015 | | pagina 24